0
0
0
s2sdefault

De komende twintig jaar moeten de concentraties microverontreiniging in de Rijn met minstens 30 procent afnemen. Dit zogeheten reductiedoel hebben de negen ministers van de landen in het stroomgebied van de Rijn vandaag afgesproken op de Rijnministersconferentie in Amsterdam. 

Gerard Stroomberg 180 vk c Gerard Stroomberg"Daar zijn we heel blij mee’’, zegt directeur Gerard Stroomberg van RIWA-Rijn, die de conferentie bijwoonde. "Het is een ambitieus doel, maar ik geloof dat het kan.’’

Nederland was dit jaar gastland voor de zestiende Rijnministersconferentie van de Internationale Commissie ter Bescherming van de Rijn (ICBR). Daarin zijn negen landen vertegenwoordigd: België, Duitsland, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië.

De betrokken ministers en vertegenwoordigers maakten met elkaar afspraken over hoe om te gaan met onder meer hoogwater, watertekorten bij droogte, vismigratie en waterverontreiniging. De nieuwe afspraken worden vastgelegd in het programma ‘Rijn 2040’.

Meetbare doelen
RIWA-Rijn, het samenwerkingsverband van vier Nederlandse drinkwaterbedrijven die de Rijn als bron gebruiken (Oasen, PWN, Vitens en Waternet), drong in de aanloop naar de conferentie al aan op meetbare reductiedoelen voor stoffen in de Rijn. Uit het laatste jaarrapport bleek dat de kwaliteit van het rivierwater in twee decennia niet is verbeterd, ondanks de Europese Kaderrichtlijn Water uit 2000.

Ook het internationale samenwerkingsverband van drinkwaterbedrijven in het Rijnstroomgebied (IAWR), waar RIWA-Rijn bij aangesloten is, maakt zich zorgen om ''de groeiende lijst incidenten die de productie van drinkwater uit de Rijn bemoeilijken’’. Het riep de ministers vooraf op om de concentraties microverontreiniging, zoals medicijnresten, bestrijdingsmiddelen en industriële stoffen, met minstens 30 procent terug te dringen.

Dat is nu dus ook afgesproken en daar is Stroomberg tevreden over. ''Een andere optie was om de verontreiniging ‘significant’ terug te dringen, maar dat was wat ons betreft veel te weinig.’’

Maatregelen
Meer had van hem ook gemogen, maar dat bleek niet haalbaar. De afspraak is nu door alle landen ondertekend, ook door Frankrijk dat in de aanloop naar vandaag nog tegenstribbelde.

''Dit is genoeg om de boel in beweging te brengen’’, meent de RIWA-directeur. ''Nu gaat het feitelijk achteruit. Als het lukt om dat te draaien, vind ik het al heel wat. En ik geloof ook dat als de beweging eenmaal gaande is, die niet zo snel meer gestopt wordt.’’

Over hoe de verontreininging wordt tegengegaan, zijn vandaag geen concrete afspraken gemaakt. Stroomberg verwijst naar de catalogus van de IAWR, waarin twaalf maatregelen worden genoemd, zoals het gebruik van plaszakken om röntgencontrastmiddel op te vangen.

"Dat is nu aan de minister, daar wil ik op vertrouwen. Maar als het goed is, gaan wij dit merken.’’

Vispassages
Verder is vandaag afgesproken dat Frankrijk op drie plekken vispassages gaat bouwen, in navolging van het op een kier zetten van de Haringvlietsluizen. Daardoor kunnen vissen straks vrijuit vanaf de Noordzee naar Zwitserland zwemmen.

Ook blijven alle Rijnlanden de komende twintig jaar investeren in dijken en oevers, zodat de kans op overstromingen in het riviergebied met nog eens 15 procent afneemt.

De afgelopen twintig jaar hebben de landen gezamenlijk al €14 miljard in dijken en rivierprojecten geïnvesteerd, waarmee de kans op overstromingen met 25 procent is afgenomen.


Een reactie op twitter:

Rectie CDA AGV


MEER INFORMATIE
12-puntencatalogus van de IAWR
Drinkwatersector: stel meetbare reductiedoelen voor stoffen in de Rijn
‘Waterkwaliteit Rijn ondanks Europese richtlijn niet verbeterd’

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.