secundair logo knw 1

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu trekt te weinig geld uit voor het onderhoud van dammen, dijken, stuwen en stormvloedkeringen. Dat constateert de Algemene Rekenkamer.

De Rekenkamer stelt in een rapport dat donderdag 15 december verscheen, dat er de komende jaren een tekort is van 32 miljoen euro voor het onderhoud van het zogenoemde hoofdwatersysteem. In 2011 constateerde de minister zelf al dat er tot 2020 meer geld nodig is dan aanvankelijk begroot. Ze trok toen 151 miljoen extra uit. Volgens de Rekenkamer is daar bovenop nog eens 132 miljoen euro nodig. Dat kan grotendeels uit bestaande potjes komen, maar er resteert een financieringstekort van 32 miljoen.

Fundamenteler is de kritiek van de Rekenkamer dat de boekhouding van Rijkswaterstaat nog altijd niet op orde is. Voorlichter Joost Aerts: “Die boekhouding is niet specifiek genoeg. Er is geen duidelijk beeld van de staat van onderhoud van de duizenden projecten die Rijkswaterstaat beheert, en dus ook geen goede inschatting van het geld dat de komende jaren nodig is voor onderhoud. Dat betekent dat de minister de Kamer niet volledig kan informeren. Als die informatie verbetert, kan het zijn dat het tekort dat wij signaleren nog groter is. In theorie zou het ook kleiner kunnen zijn, maar wij zien de afgelopen jaren een trend dat er te weinig gebudgetteerd wordt voor het onderhoud van infrastructuur. Dat is onverstandig, want in de praktijk blijkt dat uitgesteld onderhoud per saldo duurder uitvalt.”

Minister Schultz stelt in een reactie dat ze een deel van het tekort kan dekken, waardoor het uiteindelijke tekort op 18 miljoen euro uitkomt. De minister kiest er bewust voor niet alle risico’s bij voorbaat af te dekken, schrijft ze in haar reactie. Zij vindt enige ‘budgetspanning’ gezond. Aerts: “De Algemene Rekenkamer vindt dat geen verstandige insteek, maar uiteindelijk moet de minister dat met de Kamer uitvechten.”

Klik hier voor het rapport van de Algemene Rekenkamer.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.