0
0
0
s2sdefault

Demissionair minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties doet een oproep aan alle gemeenten om zich in te zetten voor het vervangen van loden drinkwaterleidingen in oude woningen. Daarbij vraagt ze om het voorbeeld van Amsterdam te volgen.

De gemeente Amsterdam spoort bewoners en verhuurders actief aan om leidingen te checken en aangetroffen loden leidingen te saneren. Een nieuwe stap is dat een bewonersorganisatie huisbezoeken gaat afleggen. Minister Kajsa Ollongren heeft nu aan alle gemeenten een brief gestuurd waarin ze vraagt om voor dezelfde aanpak te gaan. Volgens haar is de Amsterdamse aanpak zo succesvol gebleken dat een aantal andere gemeenten zoals Den Haag en Utrecht deze al hebben overgenomen.

Probleem bij woningen van voor 1960
Het probleem speelt bij woningen en andere gebouwen van voor 1960. Tot dat jaar werd lood gebruikt bij de aanleg van drinkwaterleidingen. Dit werd toen verboden omdat inmiddels het besef was doorgedrongen dat lood slecht is voor de gezondheid van vooral kinderen en zwangere vrouwen. De norm voor de maximale hoeveelheid lood in drinkwater ligt momenteel op 10 microgram per liter en wordt op advies van de Gezondheidsraad eind 2022 verlaagd naar 5 microgram per liter.

Drinkwaterbedrijven hebben sinds 1960 vrijwel alle loden leidingen tot aan de voordeur vervangen en zijn momenteel bezig om de laatste weg te halen. Ook in de meeste oude woningen zijn de leidingen gesaneerd. Volgens een inschatting van de Gezondheidsraad zijn er echter zo’n honderdduizend tot tweehonderdduizend woningen en andere gebouwen van vóór 1960, waar nog loden waterleidingen liggen die in gebruik zijn. Daar komen de meeste normoverschrijdingen voor.

Voorbeeldbrief voor bewoners
De bereidheid van eigenaren van deze woningen om hier wat aan te doen, blijkt in de praktijk niet groot. Een stok achter de deur ontbreekt, omdat zij wettelijk niet verplicht zijn om loden waterleidingen te vervangen en ook bij verkoop van het huis zulke leidingen niet hoeven te melden. De vijf grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven) hebben Ollongren hierom wel gevraagd, maar de minister van BZK wil zover niet gaan. Zij zet in op een aantal acties en een stevige communicatie.

Hierbij past de oproep van de minister aan de gemeenten. Zij hebben een aantal documenten ontvangen, onder andere een voorbeeldbrief voor bewoners van een woning van voor 1960, een voorbeeldtekst voor een huis-aan-huis blad en een lijst met organisaties die betrokken kunnen worden bij de communicatie. In de brief voor bewoners is de boodschap gericht op zowel eigenaren als huurders. De huurder wordt gewezen op zijn rechten als de verhuurder weigert om loden leidingen te vervangen. Dan kan de huurder een beroep doen op de huurcommissie of rechter. Ook is het mogelijk dat de huurcommissie de huur verlaagt.

 

MEER INFORMATIE
Bericht ministerie van BZK over gezamenlijke aanpak
H2O Actueel: acties i.vm. lood in drinkwater
 
H2O Vakartikel: omgang met loodcrisis in Amsterdam

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.