Waterbeheerders hebben deze zomer direct gebruikgemaakt van de leerervaringen met de droogte in 2018, stelt minister Cora van Nieuwenhuizen. Zo houden zij beschikbaar water beter vast en wordt het zoutgehalte van het IJsselmeer beter gemonitord. Ook werken overheden en watergebruikers meer samen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dit in een brief die ze gisteren aan de Tweede Kamer stuurde. Hierin gaat zij in op de stand van zaken rond de droogte die in sommige delen van het land nog actueel is. Volgens de minister is er een opvallend onderscheid ontstaan tussen gebieden die vanuit de grote rivieren en het IJsselmeer van water kunnen worden voorzien en gebieden waar dit niet mogelijk is.

Problemen in aantal gebieden
Waar water aangevoerd kan worden, is relatief veel neerslag gevallen. Er zijn hier dan ook vrijwel geen problemen met droogte of verzilting, in tegenstelling tot 2018. In gebieden waar geen water kan worden aangevoerd - de hoge zandgronden in het oosten en zuiden van het land en delen van Zeeland - is er tot nu toe juist relatief weinig regen geweest. Daardoor is het neerslagtekort vergelijkbaar met dat van vorig jaar.

In deze gebieden staan door de twee droge zomers achter elkaar vooral de landbouw en natuur onder druk. De grondwaterstanden blijven hier te laag ondanks de regenval van de afgelopen jaar. De situatie is nu gestabiliseerd, maar van herstel van grondwaterstanden is nog geen sprake. Daarvoor is langdurige neerslag nodig, merkt de minister op.

Volgens Van Nieuwenhuizen hebben de waterschappen en Rijkswaterstaat in de zomer van 2018 al alle mogelijke maatregelen ingezet om op de hoge zandgronden en in delen van Zeeland neerslag zoveel mogelijk vast te houden. Een voorbeeld is het inzetten van schotbalken op stuwen. Deze maatregelen blijven voorlopig van kracht.

Leerervaringen gebruikt
De bewindsvrouw schrijft dat de waterbeheerders deze zomer direct gebruik hebben gemaakt van de leerervaringen in 2018 en enkele aanbevelingen van de Evaluatie crisisbeheersing watertekort 2018 en de Beleidstafel Droogte. Zij noemt de volgende voorbeelden:

  • beter vasthouden van het beschikbare water;
  • betere monitoring van het zoutgehalte van het IJsselmeer, waardoor direct kan worden ingegrepen bij de eerste tekenen van verzilting;
  • betere uitwisseling van data tussen waterbeheerders (via onder andere Slim Watermanagement), met als gevolg dat beschikbaar water aantoonbaar efficiënter wordt gebruikt;
  • meer samenwerking tussen overheden en watergebruikers;
  • meer communicatie, zoals de mediacampagne van de drinkwaterbedrijven om zuinig te zijn met drinkwater die tijdens warme periodes meteen kon worden ingezet.

De verdere implementatie van de aanbevelingen van evaluatie en beleidstafel wordt voortvarend opgepakt, aldus de minister. Dat gebeurt onder meer in de crisisorganisatie en het Deltaprogramma. Verder laat Van Nieuwenhuizen weten dat alle betrokken partners hard werken aan het eindrapport van de Beleidstafel Droogte. Dit rapport wordt aan het eind van het jaar aan de Tweede Kamer gestuurd.

 

MEER INFORMATIE
Brief van minister
Droogtemonitor 3 september
Situatie in oosten en zuiden
Evaluatie van crisisbeheersing
Extra geld voor droogtemaatregelen

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?
@Hans Middendorp AWPHans, het water van kleinere buien wordt dan ook vast gehouden. Ik vind dit een mooie ingreep, die meteen ook mogelijkheden biedt om de kleine waterkringloop te herstellen. Mits dat er naast de slootjes meerjarig oogstbaar/eetbaar groen wordt geplaatst, dat helpt dan weer met verdamping waardoor de temperatuur daalt juist door de verdamping. De regentrigger bij herstel van de kleine waterkringloop, waardoor die buien zich niet meer samenpakken maar gelijkmatig verdeelt uitregenen ook achter de veluwe op de hoge zandgronden. Oogstbaar is b.v. voederbomen als veevoer.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!