secundair logo knw 1

Arnold Jansen (dagelijks bestuurslid WBL, links) en Martijn van den Heuvel (wethouder Weert) tonen een vernieuwde schakelkast I foto: Maartje van Berkel

Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) heeft in opdracht van de gemeente Weert de schakelkasten van ruim vierhonderd minigemalen vervangen en tegelijkertijd de communicatie gemoderniseerd. Voortaan worden de pompstationnetjes aangestuurd vanuit de centrale regelkamer van WBL. Dat maakt direct ingrijpen bij een storing mogelijk.

De besturingskasten van alle minigemalen in Weert zijn tijdens een pilotproject van een jaar volledig vervangen. Dat was ook hard nodig, zegt Sef Spee, manager product en markt bij Waterschapsbedrijf Limburg.

Sef SpeeSef Spee

“De schakelkasten waren oud en voldeden niet meer aan de huidige NEN-normen voor veiligheid. We hebben van de nood een deugd gemaakt door meteen de communicatie up te graden naar een realtime protocol. De kasten zijn aangesloten op het digitale systeem van onze centrale regelkamer.”

Realtime communicatie
WBL voert het beheer en het onderhoud van de minigemalen uit namens de gemeente Weert. Het gaat om pompen die bij vierhonderd gebouwen staan waar afvalwater niet wordt afgevoerd met een vrijvervalriool maar met drukriolering. WBL heeft hierbij de PLC-techniek (PLC is een elektronisch apparaat in de vorm van een digitale computer) en realtime werkende bidirectionele communicatie geïnstalleerd, vertelt Spee. “Tevens zijn de pompstationnetjes gekoppeld aan onze eigen besturingsinfrastructuur. Dit geeft grip op de functionaliteit en de ins en outs van deze objecten.”

Daarmee wordt volgens Spee niet alleen de efficiëntie van het beheer verhoogd, maar kunnen ook betere prognoses worden opgesteld over wat in de toekomst nodig is. “Alles draait wat dat betreft om data.” Voor de communicatie gebruikt WBL een standaardtechniek van Siemens. Wel bijzonder is hoe de schakelkasten worden aangestuurd vanuit de centrale regelkamer, zegt Spee. “Hiervoor hebben we de afgelopen vijf jaar een eigen systeem ontwikkeld. Ook de manier van sturen, bewaken en rapporteren is uniek.”

Een groot voordeel is dat een storing bij een minigemaal automatisch wordt gemeld. Voorheen ging er een rode lamp op een schakelkast branden en moest een bewoner of een gemeenteambtenaar zelf de storing signaleren en oplossen. “Wij kunnen nu van afstand zien wat er aan de hand is en direct ingrijpen als dat nodig is. Bijvoorbeeld door de pomp tijdelijk stil te zetten of opnieuw te starten.”

Meerwaarde in waterketen
Weert is de eerste gemeente die op deze manier samenwerkt met Waterschapsbedrijf Limburg. Maar daar blijft het niet bij, verwacht Spee. “Voor meer Limburgse gemeenten verzorgen wij het beheer en onderhoud van grote en kleine gemalen. We zijn nu met een aantal in gesprek om hetzelfde te gaan doen.”

WBL loopt volgens Spee met de toegepaste oplossing voorop in Nederland. “We genereren hiermee meerwaarde in de waterketen.” Hij eindigt met een toekomstbespiegeling. “Data worden de sleutel om te bepalen hoe we omgaan met waterstromen in gemeenten en provincies en ook op grotere schaal. Als je deze stromen goed in kaart hebt, kun je de puzzelstukjes leggen voor de controle daarover. Zover is het nog lang niet, maar door initiatieven als de onze gaat het wel die richting op.”

MEER INFORMATIE
Bericht Waterschapsbedrijf Limburg
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.