0
0
0
s2sdefault

De gemeente Rotterdam en Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard gaan dit najaar een miljoen kilo gemodificeerde klei inzetten om blauwalgen in de Kralingse Plas te bestrijden. De stort maakt deel uit van een pakket van 10 maatregelen.

Net als veel andere zwemwateren heeft ook de Kralingse Plas in Rotterdam iedere zomer te maken met de aanwezigheid van blauwalgen, die waterrecreatie onmogelijk maakt. In 2016 experimenteerde de gemeente Rotterdam met het toevoegen van waterstofperoxide. Dat had kortstondig effect, maar het jaar daarna waren de blauwalgen weer terug. Na een proef in maart, hebben gemeente en hoogheemraadschap nu gekozen voor het storten van Phoslock op de bodem. Deze lanthaan-houdende klei bindt fosfaten en gaat zo de groei van blauwalg tegen.

Het middel wordt wereldwijd toegepast. In Brabant werd het enkele jaren geleden gebruikt om blauwalgen in twee kleinere zwemwateren te bestrijden. “Daar heeft het succesvol uitgepakt,” zegt Miguel Lurling, universitair hoofddocent Aquatische Ecologie en Waterkwaliteitsbeheer aan de WUR. Lurling is als adviseur betrokken bij de plannen van de gemeente Rotterdam. “Dit is nu de eerste keer dat Phoslock in Nederland een waterlichaam van deze schaal wordt toegepast.”

Testen
Phoslock is in Australië ontwikkeld. Wageningen University voert er al sinds 2006 tests mee uit. De afgelopen maanden zijn in de Kralingse Plas zestien zogeheten enclosures in het water geplaatst. Dit zijn afgesloten kokers met een doorsnede van circa 95 centimeter en een hoogte van circa 2,3 meter. Lurling: “Deze laatste experimenten lieten zien dat deze aanpak in de specifieke omstandigheden van de Kralingse Plas werkt. Ik denk dat het in de strijd tegen de blauwalg heel goed is om dit soort testen vooraf te doen. Het hoort bij het maatwerk dat nodig is voor de bestrijding.”

Onderdeel van de aanpak is volgens Lurling ook dat de effecten van het storten van de gemodificeerde klei nauwlettend gemonitord worden. “Geen enkele plas in Nederland is geïsoleerd van zijn omgeving. Daarom zal het na een bepaalde tijd nodig zijn om een nieuwe onderhoudsdosis van de klei te storten. Wanneer dat precies is, wordt duidelijk door monitoring. Het hoogheemraadschap houdt de toestand van het water al goed in de gaten, dus misschien dat die nog enkele aanvullende metingen kunnen verrichten.”

Pakket van maatregelen
In de Kralingse Plas maakt het storten van de gemodificeerde klei deel uit van een pakket van tien maatregelen, waaronder verbeteringen aan een sluis en het aanpakken van riooloverstorten van omringende sloten. “Het begint ermee dat er een gedegen diagnose wordt gemaakt: wat zorgt ervoor dat er in een bepaalde plas de condities ontstaan voor de blauwalg om de groeien. Alleen als je dat weet, kun je een pakket maatregelen optuigen om het probleem aan te pakken.”

Lurling gelooft niet dat het voor alle plassen en meren in Nederland een goed idee zou zijn om deze gemodificeerde klei te gebruiken. Sommige waterlichamen zijn eenvoudigweg te groot, bijvoorbeeld. “Dan valt de maatschappelijke kosten-batenanalyse anders uit. Maar in zijn algemeen geldt wel, dat blauwalgen te bestrijden zijn. Het is echt mogelijk, mits het gedegen wordt aangepakt met een heldere probleemanalyse als basis.”

 

MEER INFORMATIE
H2O Actueel: Proef met Phoslock voor minder blauwalg in Kralingse Plas
Themapagina De Kralingse Plas

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.