0
0
0
s2smodern

Nederlanders laten zien dat waterveiligheid bepaald geen vanzelfsprekende zaak is. Dat is de bedoeling van de campagne Hohohoogwater, die het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen tussen 25 januari en 4 februari organiseren. Alle Nederlanders wordt opgeroepen om een selfie op een dijk te maken en deze op vrijdag 31 januari via sociale media te verspreiden.

Aanleiding voor de publiekscampagne is dat precies 25 jaar geleden het water in de Maas, Rijn en Waal uitzonderlijk hoog stond, wat tot grote problemen leidde. In het rivierengebied moest zelfs een kwart miljoen mensen vanwege overstromingsgevaar worden geëvacueerd. De lessen van toen lijken echter alweer vergeten.

“Nederlanders beschouwen waterveiligheid als vanzelfsprekend”, zegt Miranda Mens, woordvoerder van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). “Wij trekken alle registers open om hen een beetje wakker te schudden. We willen dat mensen beseffen dat het enorm veel energie en geld kost om een herhaling van 1995 te voorkomen.”

Nog grotere opgave
Mens wijst erop dat ongeveer 1 miljard euro wordt besteed aan waterveiligheid. Daarvan gaat zo’n 350 miljoen euro per jaar naar het HWBP, tot aan 2050. De waterschappen versterken de komende jaren met dit geld minstens elfhonderd kilometer aan primaire waterkeringen. “Onze boodschap tijdens de campagne Hohohoogwater is dat er in 25 jaar veel is gebeurd, maar dat er in de toekomst een nog veel grotere opgave ligt. De komende jaren moeten heel veel dijken worden aangepakt. Eigenlijk krijgt iedere Nederlander links- of rechtsom met ons te maken.”

Hohohoogwater is een gezamenlijk initiatief van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en zeven waterschappen: de waterschappen Aa en Maas, Drents Overijsselse Delta, Limburg, Rijn en IJssel, Rivierenland en Vallei en Veluwe en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. “Het is voor het eerst dat we op deze manier slim samenwerken”, zegt Mens. “Wij willen zo zorgen voor een grotere impact en meer mensen bereiken dan afzonderlijk mogelijk is. We vertrouwen op veel gratis publiciteit. Aan betaalde advertenties doen we niet, omdat we daaraan geen belastinggeld willen besteden.”

 'We willen het verhaal uit 1995 levend houden'

Aantal Hoogwaterjournaals
De campagne start aanstaande zaterdag en duurt tot en met zondag 4 februari. Het HWBP en de waterschappen zenden een aantal Hoogwaterjournaals uit, waarvan de eerste meteen op 25 januari. Hierin zijn videodagboeken opgenomen van mensen die het hoogwater van 1995 hebben meegemaakt en zijn geëvacueerd. Ook komen ervaringen aan bod van mensen die professioneel erbij waren betrokken. “We willen het verhaal van toen levend houden”, merkt Mens op.

Het zwaartepunt van de campagne ligt op eind volgende week. Het HWBP en de waterschappen roepen alle Nederlanders op om op vrijdag 31 januari een selfie te maken op een dijk die hen beschermt. De bedoeling is dat zij deze foto’s via Facebook, Instagram en Twitter delen met de hashtag #mijndijk en ook #hohohoogwater.

Tegen die tijd worden ook de resultaten van een enquête over waterveiligheid gepubliceerd, vertelt Mens. “Het marktonderzoeksbureau Kantar heeft in opdracht van ons een representatieve groep van ruim duizend Nederlanders gevraagd wat zij weten over waterveiligheid. Onder meer: hoeveel van Nederland is overstroombaar? Weet je welke dijken je beschermen? Ben je wel eens bang voor een overstroming? Dat heeft interessante uitkomsten opgeleverd.”

Eigen activiteiten waterschappen
De waterschappen organiseren tevens zelf allerlei activiteiten, zoals exposities, lezingen en rondleidingen. Mens noemt een openbare bijeenkomst op zaterdag 1 februari in het Gelderse dorp Ochten. Hierin staan de crisisbeheersing in 1995 en de toekomst van de dijken centraal. “Het is een soort reünie van mensen die toen bestuurlijk knopen hebben doorgehakt. Ik verwacht een boeiende bijeenkomst.”


MEER INFORMATIE
Campagnepagina op site HWBP
Unie van Waterschappen over Hohohoogwater
Activiteiten Aa en Maas
Activiteiten De Stichtse Rijnlanden
Activiteiten Drents Overijsselse Delta
Activiteiten Limburg
Activiteiten Rijn en IJssel
Activiteiten Rivierenland
Activiteiten Vallei en Veluwe 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Hugo Gastkemper · 1 months ago
    Geef op lantaarnpalen, gevels, transformatorhuisjes aan hoe hoog het water komt bij een dijkdoorbraak en hoe je in een veilig gebied of gebouw komt. Veel effectiever en aansprekender én met handelingsperspectief.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Een helder verhaal en een goed plan voor de eerste langere termijn. Het schept de tijd om de werkelijke ontwikkelingen te kunnen volgen en daarop de echte lange termijn beleidsmatig voor te bereiden.
Wat is de extra verzilting van ons water door deze energievorm? Het zoete(re) water is zeer schaars.
Waardevolle bijdrage aan het water-debat. Hoop dat deze aanpak veel navolging vindt.
Een bedrijfsbackup behoort dagelijks of beter elke paar uur gemaakt te worden, hopelijk heeft Wetsus dat nu ook geleerd. En de verantwoordelijke die een wekelijkse back-up heeft ingesteld moet zich niet meer met IT veiligheid bemoeien. Waarom is er wel tijd om een week te onderhandelen, maar geen tijd de back-ups terug te zetten, duurt dat echt een week? Ik vermoed dat nooit geprobeerd is of de back-ups ook werken. Kortom het statement 'dit kan dus iedereen gebeuren', zou aangevuld moeten worden met 'maar zou bij ons geen effect hebben omdat onze back-ups frequent gemaakt worden en erg goed werken'. Wel heel erg goed dat deze gebeurtenis gepubliceerd wordt.
Goed dat met religieuze leiders over belang van waterbeheer wordt gesproken. In de laatste bijeenkomst van het Water Governance Initiative van de OECD is nadrukkelijk gesproken over de bijdrage van indigenous people ten aanzien van waterbeheer. Ook deze groepen zouden kunnen worden betrokken.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.