0
0
0
s2smodern

Een online bibliotheek van materialen voor wegen, waterwegen, spoorwegen en kabels moet het hergebruik daarvan bevorderen. Daarmee willen de initiatiefnemers bijdragen aan een circulaire economie.

 ‘’We verwachten zo te voorkomen dat een mooie betonnen ligger of een staalprofiel afval wordt’’, verklaart adviseur Jeroen Nagel van Rijkswaterstaat (RWS). ''Het materiaal kan eenvoudiger opnieuw worden ingezet.''

Samen met ProRail, Alliander en het platform Madaster is RWS begonnen met een ‘leeromgeving’. De komende maanden willen ze onderzoeken of het systeem dat Madaster al heeft opgezet voor bouwmaterialen in de vastgoedsector ook geschikt is voor infrastructuur.

Materialenpaspoort

De Nederlandse overheid streeft naar een volledig circulaire economie in 2050. Dat betekent dat grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt zonder dat ze hun waarde verliezen. In 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) met de helft verminderd zijn.

Om dat ook voor infraprojecten te kunnen verwezenlijken, is het nodig dat de gebruikte materialen en hun eigenschappen veel preciezer worden geregistreerd. Dat gebeurt in een zogeheten materialenpaspoort. ‘’Op functieniveau weten we het nu wel ongeveer, maar op detailniveau nog onvoldoende’’, zegt Nagel.

Het idee van de online bibliotheek is dat opdrachtgevers en -nemers, waaronder waterschappen, eerst daarin zoeken voordat zij met een nieuw project beginnen. ‘’Vaak is tijd in de uitvoering van projecten ook een belangrijke factor’’, weet Nagel. ‘’Dus is het zaak om de gegevens van tevoren goed vast te leggen en te kunnen delen.’’

Kinderschoenen

Als voorbeeld noemt hij een afgeschreven tweebaansbrug waarnaast een nieuwe vijfbaansbrug is gelegd. ‘’Die ligt daar al 20 jaar niets te doen, terwijl hij nog zeker 75 jaar mee kan. Je zou die brug de halve wereld over kunnen slepen en dan nog blijft de impact op het milieu lager dan wanneer er een nieuwe brug gebouwd moet worden. Dat maakt het uitwisselen van informatie ook internationaal relevant.’’

In de vorige week gepresenteerde rijksbrede transitieagenda voor een circulaire bouweconomie is het materialenpaspoort een van de elementen. In de bouw- en infrawereld staat de circulaire economie nog in de kinderschoenen. Daarom hebben Rijkswaterstaat en het Rijksvastgoedbedrijf onlangs ook het Platform CB (Circulair Bouwen) ’23 opgericht. Dat moet bestaande initiatieven met elkaar verbinden en in vijf jaar tijd tot concrete afspraken en resultaten komen.

Digitale modellen

Voor de registratie in de Madaster-bibliotheek onderzoeken de organisaties samen met overheden, aannemers en adviesbureaus voor de zomer een aantal objecten, waaronder de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein die wordt gerenoveerd en uitgebreid. De vraag is dan of de digitale modellen die tegenwoordig worden gebruikt geschikte informatie bieden, of er nog aanvullende informatie nodig is en hoe die beheerd kan worden.

Na de zomer willen de initiatiefnemers besluiten of zij met deze bibliotheek doorgaan. ‘’Maar als er nu al waterschappen zijn die willen meedoen, dan zijn ze welkom’’, zegt Nagel.

Maandag 29 januari organiseert Platform WOW een webinar over het materialenpaspoort.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi inzicht, complimenten!
Aangezien de behoefte naar verwachting redelijk universeel is over Nederland, zou ik een best practise verwachten qua risicomanagement vanuit de bedrijfswaarden matrix. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n standaardisering is ingedaald.
"...in China een oppervlak van 24 km2 [5]. In de toekomst zullen zonneparken van deze grootte naar verwachting ook in Nederland te zien zijn."
Nou nee. Zonneparken van 2.400 ha komen er NOOIT in Nederland want dat is ruimtelijk onacceptabel. Ik denk dat het bij 200 ha wel ophoudt. Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen drijvende systemen op natuurlijke waterpartijen (waar onderzoek gewenst is) en systemen op water zonder natuurwaarden zoals nieuw aangelegde zandputten/grindgaten, koelwater/industriewaterbekkens, slibreservoirs, drinkwaterbekkens en overloopgebieden.
Ik ben (als leek) wel erg benieuwd of er al eens is getest op het radicaaleffect van toegevoegde zuurstof (en het eventuele gebrek aan anti-oxidanten in het ultragefiltreerde RWZI-effluent). Iets wat mogelijk de afbraak van de aanwezige medicijnen zou kunnen verklaren.
Heel jammer dat RIVM niet met KWR wil samenwerken in dit onderzoek. Je zou zeggen: alle hens aan dek in deze tijd, maar dat lukt dus niet. Ik hoop dat men op zijn minst afspraken maakt wie waar bemonstert en hoe de resultaten gedeeld worden.
Wat wordt er met deze resultaten gedaan? Gaat men ook blussen indien men brand ontdekt of zijn we blij dat de brandmelder het doet. Oplossingen wellicht meenemen in IPMV van STOWA.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.