secundair logo knw 1

Foto: Lucio Alfonsi via Pixabay

Het is belangrijk dat het parlementaire proces bij de invoering van het nieuwe belastingsysteem voor waterschappen zo snel mogelijk verloopt en niet wordt vertraagd omdat politieke partijen met eigen aanpassingen komen. Dat stelt LTO Nederland.

De 21 waterschappen hebben tijdens de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen op 11 december unaniem het definitieve voorstel voor het nieuwe belastingstelsel aangenomen. Ook LTO Nederland steunde dit. Volgens de agrarische ondernemersorganisatie wordt hiermee een weeffout in het huidige systeem hersteld, die sterk nadelig voor de landbouw uitpakt. Een ander voordeel is dat het voor stedelijke waterschappen eenvoudiger wordt om tarieven voor alle categorieën in gelijke mate aan te passen.


(advertentie)

De politiek is nu aan zet. De Unie van Waterschappen stuurde een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, waarin wordt gevraagd om het voorgestelde belastingsysteem snel in wetgeving om te zetten. Snel is hier een relatief begrip; het nieuwe systeem kan op zijn vroegst in 2024 worden ingevoerd. Het is daarom belangrijk dat het parlementaire proces snel verloopt en er geen vertraging ontstaat omdat politieke partijen eigen aanpassingen op het unaniem gedragen voorstel willen doorvoeren, vindt LTO.

Tariefschommelingen beter opgevangen
Volgens LTO wordt een weeffout in de watersysteemheffing opgelost, die momenteel zorgt voor extreme tariefstijgingen voor de categorie ongebouwd (vooral agrariërs in stedelijke gebieden). In plaats van de waarde van onroerend goed gaan waterschappen de dichtheid van de bebouwing ten opzichte ten opzichte van het areaal natuur en landbouw – het aantal hectares per duizend inwoners – als basis gebruiken. Dit gebiedsmodel vangt volgens LTO tariefschommelingen bij met name stedelijke waterschappen beter op. De huidige, wettelijk vastgelegde tariefdifferentiatie voor infrastructuur wordt teruggebracht tot maximaal 100 procent.

In het nieuwe belastingsysteem is sprake van een bandbreedte. Hierover meldt de ondernemersorganisatie voor boeren en tuinders dat dit intern nog tot de nodige discussie heeft geleid. Want plus of min 30 procent ten opzichte van het berekende punt op de curve geeft een brede spreiding, aldus LTO. De Unie van Waterschappen heeft toegezegd dat bij de uitwerking van het gebiedsmodel een handreiking wordt opgesteld, waarover LTO tijdig haar mening kan geven.

Voor plusvoorzieningen tariefdifferentiatie mogelijk
LTO wijst nog op de meekoppelkansen die het voorstel voor het nieuwe systeem biedt. Zo kan een waterschap op verzoek van een individu of gebied ‘plusvoorzieningen’ uitvoeren, zoals speciale voorzieningen voor wateraanvoer, extra veiligheid in verband met wateroverlast en bestrijding van nachtvorst en verzilting. Het is nu nog niet mogelijk om dergelijke voorzieningen via een tariefdifferentiatie door te belasten aan betrokkenen, maar straks wel. Tot tevredenheid van LTO, omdat een waterschap hiermee meer maatwerk kan leveren.

 

MEER INFORMATIE
Bericht van LTO Nederland
H2O-bericht: voorstel naar minister
H2O-bericht: aangepast belastingstelsel

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik geloof helemaal niets van dit doem verhaal. Zijn er nu al gebieden in de waddenzee die errst droog kwamen te liggen en nu niet meer? Zijn de oppervlaktes wadden tegen de eilenden en de vaste kustlijnen kleiner bij eb! Ik zie en hoor daar niets van! Wat ik wel hoor is dat de vaargeulen zeer snel verzanden en dat er 24 uur gebaggerd moet worden om te kunnen blijven varen.bwaar komt dat zand vandaan………..precies ! Dat is een continu proces en dat stopt niet door zeespiegel stijging. Dus maak je niet zo druk om de sterke natuur!
Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.