0
0
0
s2smodern

Waterveiligheidsprogramma Ruimte voor de Rivier heeft vrijdag (29 september) de Bijhouwersprijs 2017 in ontvangst genomen. De prijs voor landschapsarchitectuur wordt eens in de 3 jaar uitgereikt.

De Bijhouwersprijs bestaat uit een geldbedrag van 25.000 euro. De prijs wordt toegekend voor bijzondere verdiensten in de tuin- en landschapsarchitectuur. Volgens de jury is de manier waarop ‘het verlangen naar ruimtelijke kwaliteit’ in de projecten van Ruimte voor de Rivier is verankerd, een goed voorbeeld voor andere organisaties. ‘Dankzij Ruimte voor de Rivier staat ruimtelijke kwaliteit niet meer ter discussie.’

Cor Beekmans van Ruimte voor de Rivier Ontwerpers, projectmanagers, belanghebbenden en bestuurders hebben nauw samengewerkt, met veel positieve volharding. Het resultaat mag er zijn: de bewoners van het rivierengebied waarderen hun nieuwe woonomgeving enorm. We hebben het Nederlandse rivierengebied weer op de kaart gezet.’ Beekmans hoopt dat de ervaringen en inzichten uit Ruimte voor de Rivier over de waarde van ruimtelijke kwaliteit worden meegenomen in de nieuwe waterveiligheidsprojecten.

Ruimte voor de Rivier heeft op 34 plekken aan de grote rivieren ruimte aan het water teruggegeven, waardoor de waterstand is verlaagd. Het programma heeft een budget van 2,4 miljard euro en maakt deel uit van het Deltaplan Waterveiligheid.

Meer informatie over Ruimte voor de Rivier

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.