0
0
0
s2smodern

De plannen voor de versterking van de dijken in het Limburgse Nieuw Bergen worden aangepast. De dijk wordt minder hoog zodat kenmerkende steilranden in tact blijven en de kap van waardevolle bomen wordt beperkt. De aanpassing is mogelijk door versoepeling van de veiligheidsnorm en ’nieuwe inzichten’ in het ontwerp.

De provincie Limburg, gemeente Bergen en Waterschap Limburg hebben tot aanpassing van het dijkontwerp besloten. Eind maart kondigden de drie partijen gezamenlijk aan te bekijken of op vijf plekken langs de Maas in Noord- en Midden-Limburg de dijk lager kon worden aangelegd dan voorzien. Vorige week werd de uitkomst gepresenteerd voor het aangepaste dijkontwerp bij Nieuw Bergen.

Na de overstromingen in de jaren ‘90 zijn de huidige dijken aangelegd in Nieuw Bergen. Het was een noodoplossing. De ‘dijken’, een aangelegde groene kering en een deel van het talud van de weg N271, zijn niet hoog en sterk genoeg en voldoen niet aan de wettelijke norm.

Terrassenlandschap
In het dijkversterkingsplan moest rekening worden gehouden met het behoud van het terrassenlandschap en waardevolle bomen in het gebied. Waterschap Limburg onderzocht drie mogelijkheden en koos voor versterking van de bestaande dijken. Het plan van het waterschap met de Maasbescherming Bergen stuitte echter op verzet. Met tot gevolg een herziening van het ontwerp dat de impact op het landschap verkleint.

carla brugman 180 vk Carla Brugman“De dijkversterking is een ingrijpende opgave in dit voorheen onbedijkte Limburgse landschap. Dit was een van de redenen voor de Bestuursopdracht Hoogwaterveiligheid”, zegt Carla Brugman, gedeputeerde water van de provincie Limburg.

Nieuwe inzichten
Het dijktracé zal 30 tot 35 cm lager worden dan aanvankelijk bedacht was. Door te rekenen met het uitgangspunt dat de dijk 25 in plaats van 50 jaar bescherming moet bieden, kan de hoogte van de dijk worden bijgesteld en wordt deze 15 centimeter lager. Ook is met hulp van deskundigen met ‘nieuwe inzichten’ gekeken naar het ontwerp van de dijk en dat had tot gevolg dat de verhoging nog eens 20 centimeter naar beneden wordt gesteld.

In het ontwerpproces van de andere Limburgse dijkversterkingen zullen deze meest recente inzichten ook worden meegenomen, schrijft het waterschap.

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.