secundair logo knw 1

KWR Watercycle Research Institute gaat in Nieuwegein duurzame energiebronnen slim aan elkaar koppelen. De praktijkproef Power to X gaat binnenkort van start met de aanleg van het eerste zonnepark van drie megawatt.

Het project werd 22 maart gelanceerd. Het proefgebied bestaat uit een te bouwen zonnepark naast het KWR-gebouw, de nabijgelegen wijk Rijnhuizen en de busremise van Qbuzz. Een deel van de energieopbrengst van het zonnepark is beschikbaar voor Power to X en wordt op twee manieren ingezet. Een deel wordt ’s zomers opgeslagen in een bodemwarmtesysteem en ’s winters weer onttrokken voor de verwarming van woningen. Daarnaast wordt de zonne-energie gebruikt voor de productie van waterstof als brandstof voor de stadsbussen. Maar voordat het zover is, moeten binnen het project nog een paar technische hobbels genomen worden.

Waar de onderzoekers nieuwsgierig naar zijn is of het mogelijk is om alle onderdelen te laten samenwerken in een betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem. Een systeem dat rekening houdt met het verwachte aantal zonne-uren, de warmtevraag van woningen, de brandstofbehoefte van de bussen en de actuele energieprijs. De focus ligt op de ontwikkeling van algoritmes en op de inzet van meet- en regelapparatuur die nodig zijn voor een optimale samenwerking tussen de zonnepanelen, de warmteopslag in de bodem en de waterstofproductie.

Water speelt een belangrijke rol in de duurzame energie-economie van de toekomst. Water is een grondstof voor de productie van waterstof maar ook een energiedrager van warmte in de bodem. 

In het H2O magazine dat deze maand verschijnt leest u een uitgebreide reportage over het project Power to X.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.