secundair logo knw 1

Naast de landingsbanen van Schiphol zijn begin september mestkorrels van struviet uitgereden die gemaakt zijn uit het afvalwater van onder meer vliegtuigen.

De mestkorrels zijn het product van een gezamenlijke pilot van Schiphol, Evides Industriewater, brancheorganisatie van drinkwaterbedrijven Vewin en onderzoeksinstituut KWR Watercycle Research Institute in het kader van een TKI Watertechnologie-project.

Evides Industriewater heeft op het terrein van luchthaven Schiphol een afvalwaterzuivering waarin het afvalwater van de luchthaven, de kantoren en de vliegtuigen gezamenlijk wordt verwerkt. Afvalwater uit vliegtuigen heeft echter een bijzondere samenstelling vanwege het schaarse gebruik van schoon water aan boord. "De vacuümtoiletten aan boord gebruiken maar heel weinig water", vertelt KWR-onderzoeker Kees Roest. "De concentratie fosfaat is in dit afvalwater daarom relatief hoog." Fosfaat is een belangrijke stof in verband met de voedselvoorziening, maar de fosfaatvoorraad op de wereld is eindig. Om die reden wordt veel onderzoek gedaan naar hergebruik.

Voor de pilot werd het afvalwater uit vliegtuigen apart ingezameld en verwerkt tot struvietkorrels. Dat gebeurde met een reactor die bij de waterzuiveringsinstallatie van Schiphol werd geplaatst. Roest: "Struviet bevat in vergelijking met gewone kunstmest veel fosfaat en wat minder stikstof. Op een locatie naast de landingsbanen was de grond bewerkt en moest zo snel mogelijk weer gras komen, onder andere om de komst van vogels te verminderen. De geproduceerde struvietkorrels zijn hiervoor geschikt."

De pilot heeft een "mooi circulair product opgeleverd met nutriënten die je kunt gebruiken als kunstmest", zegt Roest. Hoe het vervolg eruitziet, is nog niet bekend. De komende periode bekijken Schiphol en haar zuiveringspartner Evides de mogelijkheden tot implementatie van struvietproductie op de afvalwaterzuivering van Schiphol.

Tijdens de Aquatech van november 2015 in Amsterdam, had Kees Roest (KWR) over het project op Schiphol een gesprek met H2O Video.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het aanblijven van Woolderink in het waterschapsbestuur zal niet de rust brengen om op een verantwoorde manier besluiten te nemen, wrok zal meespelen in de besluitvorming, integriteit is een issue in politiek en bestuur.
Dus rest maar 1 ding.
Juist opstappen
De term richtlijn is hier onjuist. Het gaat om een richtsnoer (guidance document). Een richtlijn heeft de status van wetgeving, een richtsnoer niet. Verder prima initiatief. 
@A.VosZo voelt het wel soms, he?  Maar met naar elkaar wijzen en zeggen 'zolang hij niet iets doet, doe ik ook niets' komen we niet verder. We zijn helaas niet zo braaf, NL heeft zelfs de rechter nodig gehad om ons te dwingen ons afgesproken huiswerk te doen. (Urgenda)
Misschien sneller de dijken ophogen. Al stoot ons landje geen CO2 meer uit, en rijden we allemaal elekritisch, weinig vee, geen gas meer, geen hout stook, dan nog blijft de zeespiegel stijgen - niet iedereen is zo braaf als wij zijn.
In 100 jaar slechts 25cm liniair en geen 200cm dat is eindelijk goed nieuws!!