Koning Willem-Alexander heeft tijdens de laatste dag van het staatsbezoek aan Australië een ‘Smart Scanner’ gelanceerd die steden helpt bij het omgaan met extreme wateroverlast.

De ‘Smart Scanner for Water Resilient Cities’ is een gezamenlijke product van onderzoeksinstituut Deltares en onderzoeks- en adviesbureau HydroLogic. De scanner biedt een 3D-omgeving waarin de effecten van wolkbreuken en overstromingen worden gevisualiseerd. Bovendien kan het effect van mogelijke maatregelen worden doorgerekend.

Het staatsbezoek van het koninklijk paar aan Australië was een mooie gelegenheid voor Deltares en Hydrologic om de resultaten van drie jaar samenwerking met Australië te presenteren, zegt Bianca Dijkshoorn, marketing communicatie-adviseur bij HydroLogic. “We zijn allebei in Australië actief, vanwege de extreme weersomstandigheden die daar regelmatig tot overlast leiden. Het ontwikkelen van waterbewustzijn bij burgers en het geven van adviezen over hoe in dergelijke situaties te handelen staan in Australië dan ook hoog op de agenda.”

Bij de lancering op vrijdag 4 november zette koning Willem-Alexander een simulatie in werking van een extreme bui die de Australische stad Brisbane in juni van dit jaar trof. De simulatie laat niet alleen zien wat er gebeurde, maar ook welke maatregelen kunnen worden genomen om herhaling te voorkomen. Dijkshoorn: “De scanner geeft inzicht in de effectiviteit van bijvoorbeeld groene daken en waterpleinen. Die maatregelen kun je in de scanner invoeren.” Het systeem kan werken met historische weer- en waterdata, maar ook met actuele gegevens en toekomstscenario’s.

Diverse landen werken al met onderdelen uit de Smart Scanner. Deltares en HydroLogic verwachten dat er een markt voor de scanner is in Australië en Nederland, maar ook in veel andere landen die regelmatig kampen met wateroverlast in steden.

Meer informatie over de Smart Scanner op de site van Deltares en van HydroLogic.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe gaat men deze drempelwaarden handhaven?
Louis Peperzak Leren van het rampjaar
Ik volgde de tv serie met interesse. Deze video is ook erg interessant en zeer leuk gemaakt! Hopelijk lukt het om dit verder uit te werken, in een boek of promotie. Graag met gedetailleerde kaarten.
Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!