secundair logo knw 1

Het KNMI ziet extreem weer eerder aankomen, maar mag de waterschappen nu niet zelf waarschuwen l Foto Unsplash/Glenn Carstens-Peters

Het KNMI moet waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers eerder en gerichter informeren bij weersextremen, zodat zij zich beter kunnen voorbereiden. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil de wettelijke regeling voor het takenpakket van het weerinstituut daartoe aanpassen. Tot eind deze maand kan iedereen op zijn voorstel reageren.

Door het veranderende klimaat komen extreme weersomstandigheden steeds vaker voor. Het KNMI geeft daarvoor waarschuwingen af, maar wordt daarbij in de praktijk te veel belemmerd door regels, zo blijkt uit een evaluatie. Veiligheidsdiensten en waterschappen mogen bijvoorbeeld niet proactief geïnformeerd worden, maar pas als zij daar zelf naar vragen. 

"En een weerwaarschuwing voor code rood mag momenteel niet eerder dan 24 uur van tevoren worden uitgevaardigd, terwijl wij extreem weer steeds eerder kunnen zien aankomen", zegt woordvoerder Charlotte Fijnaut van het KNMI. "Onze nieuwe werkwijze in het Early Warning Center is er juist op gericht om zo vroeg mogelijk te waarschuwen."  

Het KNMI heeft een aantal verplichte publieke taken, zoals het opstellen van een algemeen weerbericht, waarschuwingen aan de samenleving bij extreem weer en dienstverlening op het gebied van luchtvaartmeteorologie. Die zijn vastgelegd in de Wet taken meteorologie en seismologie (Wtms) en verder uitgewerkt in de Regeling taken meteorologie en seismologie (Rtms).

Naar aanleiding van de evaluatie heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze Rtms op een aantal punten gewijzigd. Via een zogeheten internetconsultatie kan iedereen hier tot 31 januari op reageren. 

Radarbeelden
De wijzigingen moeten het onder andere mogelijk maken dat het KNMI zelf bestuursorganen, zoals de waterschappen en de veiligheidsregio’s, kan waarschuwen als er extreem weer op komst is. Ook als er geen directe noodsituaties dreigen, kan het instituut de waterschappen helpen om zich voor te bereiden op extreem weer. 

Het algemene weerbericht kan verder verfijnd worden door prognoses van de radarbeelden in de KNMI-app en de KNMI-website te laten zien. Het publiek kan eerder en ook plaatselijk gewaarschuwd worden, waarbij de maatschappelijke impact wordt meegewogen. 

"Nu mogen we alleen per provincie of regio een kleurcode aangeven", verklaart Fijnaut. "Dat is soms veel te globaal. Bovendien willen we niet alleen naar meteorologische criteria kijken, maar ook naar de impact op de veiligheid. Wat is de schade die verwacht kan worden?"

Markt
Het ministerie realiseert zich dat deze aanpassingen gevolgen kunnen hebben voor 'de relatie tussen markt en overheid'. Waterschappen bijvoorbeeld zijn vrij om voor bepaalde diensten commerciële weerbureaus in te huren, maar zullen daartoe misschien minder geneigd zijn als het KNMI die diensten ook aanbiedt. Toch meent IenW dat "'de winst in publieke veiligheid' hier voorop moet staan. 

Na de internetconsultatie wordt het wijzigingsvoorstel eventueel nog aangepast. Het KNMI hoopt de nieuwe werkwijze daarna snel te kunnen invoeren. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Johan Cnossen · 3 months ago
    Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.