0
0
0
s2sdefault

Een zelfsluitende waterkering langs de Maashoek in Steyl moet het kloosterdorp bij Venlo straks beschermen tegen hoogwater in de rivier. Drie aannemers gaan de komende maanden aan de slag met een ontwerp voor de kering, die 2,7 meter hoog wordt.

Dat is volgens Waterschap Limburg "een technische uitdaging van formaat", want de enige andere zelfsluitende primaire waterkering in Nederland, in Spakenburg, is 80 centimeter hoog.

In het eveneens Limburgse Neer is er sinds eind vorig jaar ook een in gebruik, maar dat is met een lengte van 3 meter en een hoogte van 1,5 meter "een kleintje", zegt woordvoerder Gabriël de Graauw van het waterschap. In Steyl gaat het om een lengte van 160 meter, in Spakenburg om 360 meter.

De dijken langs de Maas in Noord- en Midden-Limburg moeten op zestien plekken versterkt worden om de dorpen en steden ook in de toekomst te beschermen tegen hoogwater. De situatie in Steyl is speciaal, omdat het hier gaat om een van rijkswege beschermd dorpsgezicht, met onder andere vijf kloostercomplexen.

Uitzicht
In samenspraak met de gemeente Venlo, bewoners en bedrijven ‘op’ Steyl is daarom gekozen voor een waterkering die ‘uit zichzelf’ dichtgaat. "Zowel het zicht op als vanaf de Maas is erg bijzonder", aldus het waterschap. "De zelfsluitende kering ontneemt dat uitzicht vanaf en naar het openbare plein straks alleen op het moment dat het ook echt nodig is: bij hoogwater."

Zo’n automatische kering is volgens De Graauw “een dure grap”, die alleen mogelijk is omdat er vanwege het beschermde dorpsgezicht extra gelden beschikbaar zijn. Ook het overstromingsrisico voor het dichtbevolkte Venlo speelt mee. "Het gaat om een kleine maar belangrijke schakel in het traject."

De dijkversterking in Steyl is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). De overwegend groene dijk wordt nu afgewisseld met een keermuur, waarop bij hoogwater een demontabele wand van 1,75 meter hoog wordt geplaatst. In 2003 brak de dijk al eens door en stroomden het plein en de omliggende huizen onder water.

Dresscode
Hoe de zelfsluitende kering eruit komt te zien, is volgens de woordvoerder nog niet te zeggen. "Dat is aan de aannemers. Er zijn verschillende constructies denkbaar: een kering zoals die bij Neer, die door de kracht van het water omhoog komt, maar het zou ook een klepsysteem of een grote harmonica kunnen worden."

Samen met de welstandscommissie van de gemeente Venlo, de Rijksdienst Cultureel Erfgoed en het kwaliteitsteam Noordelijke Maasvallei is een ‘Esthetisch programma van eisen’ opgesteld. "Dat is een soort dresscode voor de kering: er staat in wat de randvoorwaarden zijn, maar er is zeker ook sprake van ontwerpvrijheid."

Bij de uiteindelijke keuze kijkt het waterschap ook naar de prijs, de technische betrouwbaarheid en de mogelijke omgevingshinder tijdens de werkzaamheden. Naar verwachting wordt de keuze eind dit jaar bekendgemaakt.

 

MEER INFORMATIE
Themapagina over dijkversterking Steyl-Maashoek
H2O-bericht: Glazen waterkering in Neer ‘een mooie oplossing’
H2O-bericht: Spakenburg krijgt langste zelfsluitende waterkering ter wereld

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.