secundair logo knw 1

Een label geeft aan hoe groot het risico op bijvoorbeeld wateroverlast is. Foto SWECO

Aan de hand van een ‘klimaatlabel’ kunnen bewoners eenvoudig zien hoeveel risico hun straat loopt op bijvoorbeeld wateroverlast. Ingenieursbureau Sweco ontwikkelde het instrument om gemeenten te helpen bij het gesprek over de benodigde maatregelen.

Deze zogeheten risicodialoog volgt op de stresstest die alle gemeenten volgens het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uiterlijk dit jaar moeten doen. Doel is ons land zo goed mogelijk voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering.

Het klimaatlabel van Sweco moet bewoners en bedrijven in een oogopslag duidelijk maken hoeveel risico hun straat loopt op overstromingen, wateroverlast, droogte en hitte. De labels lopen van A (erg klimaatadaptief) tot en met E (weinig klimaatadaptief).

''Iedereen zal begrijpen dat er in een straat met bijvoorbeeld label D nog wel wat valt te verbeteren’’, zegt Martijn Steenstra van Sweco.

Staat van je straat
Het idee voor een klimaatlabel komt voort uit de competitie Doe & Durf, die Sweco in 2017 won met het idee ‘Staat van je straat’. Op basis daarvan is nu een online instrument ontwikkeld waarmee elke straat in Nederland kan worden getoetst op klimaatrisico’s. Daarvoor is gebruikgemaakt van onder andere gegevens van gemeenten op het vlak van wateroverlast en door Sweco opgestelde hittekaarten.

In de gemeenten Rijssen-Holten en Woerden heeft al een pilot met ‘Staat van je straat’ gedraaid; de gemeenten Zwolle, Oldenzaal en Zwartewaterland gaan er nu ook mee aan de slag.

''Het klimaatlabel moet gemeenten ondersteunen om de dialoog met de bevolking te voeren’’, verklaart Steenstra. ''Hoe gaan we dit nou aanpakken? De gemeente kan niet zelf alle problemen oplossen, maar zij kan inwoners en bedrijven wel van informatie voorzien. Zeker bij lage labels kunnen die ook echt een verschil maken, bijvoorbeeld door tuinen te vergroenen.’’

Website
Hoe de gemeente het klimaatlabel precies inzet, is aan die gemeente zelf. Dat kan via een voor iedereen toegankelijke website (Oldenzaal), maar ook in een folder (Zwartewaterland) of in een storymap die gedeeld wordt met bedrijven (Zwolle). Steenstra: ‘’Het moet aansluiten bij de manier waarop de gemeente zelf communiceert. Wij denken daarin mee.’’

De provincie Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dragen ook bij aan de ontwikkeling van ‘Staat van je straat’. Zij willen testen of dit een effectieve manier is om de risicodialoog te voeren.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Sweco

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.