0
0
0
s2smodern

Met de kick-off van het WaterWorX-programma gaan 23 projecten van start die in totaal 10 miljoen mensen duurzaam toegang tot schoon drinkwater moeten geven.

WaterWorX is een samenwerking tussen de 10 Nederlandse waterbedrijven, het mnisterie van Buitenlandse Zaken en 23 lokale partner-waterbedrijven uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Met het programma leveren de Nederlandse drinkwaterbedrijven een bijdrage aan duurzaam ontwikkelingsdoel 6 (schoon water en sanitatie) van de Verenigde Naties.

In totaal 10 miljoen mensen zouden via het programma toegang tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen moeten krijgen. "De duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN lopen tot 2030. Daarom hebben we vandaag bij de kick-off bijeenkomst een intentieverklaring ondertekend waarin alle WaterWorX-partners zich tot 2030 aan het programma committeren," zegt Karst Tamminga, de programmacoördinator WaterWorX.

Van een longlist van 40 projecten bleven er uiteindelijk 23 over, verdeeld over 17 landen. Met deze kick-off gaan de 23 projecten nu officieel van start. "De waterbedrijven zullen zich inspannen om de financiële, technische en sociale duurzaamheid van de lokale waterbedrijven te versterken en mensen zo toegang tot schoon drinkwater te geven."

Voor de uitvoering van de eerste fase van WaterWorx is 54 miljoen euro beschikbaar. Voor de volgende fase, het uitbreiden van de watersystemen, wil het programma lokale partners helpen bij het krijgen van toegang tot financiering. "Bijvoorbeeld door investeringsvoorstellen te ontwikkelen en de lokale waterbedrijven te ondersteunen bij het aangaan van relaties met binnenlandse en internationale financieringsinstituten en banken."

WaterWorX is een programma van de drinkwaterbedrijven Vitens, Evides Waterbedrijf, Waterleidingmaatschappij Limburg, Waterbedrijf Groningen, PWN, Brabant Water, Dunea, Oasen, WMD en Waternet, het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de lokale partner-waterbedrijven in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.