Vitens heeft vorig jaar ondanks een droge en warme zomer beduidend minder water geleverd dan verwacht werd. Hierdoor valt het nettoresultaat ongeveer 19 miljoen euro lager uit. Volgens het waterbedrijf valt er aan een structurele tariefsverhoging niet te ontkomen vanwege de extra investeringen die nodig zijn.
In totaal leverde Vitens 347,6 miljoen kubieke meter water, blijkt uit het jaarverslag 2022. Dat was 13,4 miljoen kuub minder dan de 361 miljoen waarvan was uitgegaan. Belangrijke redenen hiervoor zijn de inzet op water besparen en de hogere energieprijzen, meldt Vitens in de toelichting op het jaarverslag.
De drinkwateromzet steeg desondanks met zo’n 3 procent naar 366,8 miljoen euro (zie infographic). Dit is vooral het gevolg van een tariefstijging.
Meer uitgegeven aan investeringen
Terwijl juist een stijging was begroot, ging het nettoresultaat omlaag: van 19,4 miljoen euro in 2021 naar 8,2 miljoen in 2022. Behalve met waterbesparing heeft de daling vooral te maken met de hogere operationele kosten, als gevolg van onder meer de gestegen kosten van energie en grondstoffen en de compensatie van droogteschade. Vitens realiseerde voor circa 204,7 miljoen euro aan investeringen, exclusief bijdragen van derden. Dat is aanzienlijk meer dan de 179 miljoen euro in 2021.
Nog een paar niet-financiële wetenswaardigheden. In 2022 had Vitens 1.599 medewerkers in dienst, waarvan 73 procent mannen en 27 procent vrouwen. Er wordt drinkwater geleverd aan 5,9 miljoen klanten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. Klanten geven gemiddeld het cijfer van 8,4 volgens de service tevredenheidsindex. Vitens is daar blij mee en noemt als reden de hoge en professionele inzet van de medewerkers. Zo waren er afgelopen jaar maar weinig grote calamiteiten en drinkwateronderbrekingen.
Waterbesparing versus financiële gezondheid
Directievoorzitter Jelle Hannema spreekt in zijn voorwoord van het jaarverslag over een paradox, als het gaat om de levering van minder water. “Dat is op zichzelf verheugend, omdat we ons inzetten voor waterbesparing. Maar het heeft ook een serieuze impact gehad op onze waterafgifte die veel lager uitpakte dan was begroot en tot een aanzienlijk lager resultaat leidde dan begroot. Terwijl we dit resultaat juist zo hard nodig hebben in het licht van onze (toekomstige) investeringen. Zo zien we dat onze strategische doelen ‘waterbesparing’ en ‘financiële gezondheid’ elkaar in 2022 in de wielen reden en werd 2022 het jaar van de paradox en de grote omslag.”
Volgens Hannema moet Vitens enerzijds extra investeren in het klimaat- en toekomstbestendig maken van het watersysteem en de drinkwatervoorziening en anderzijds de uitgangspunten van het financieel beleid robuuster maken om onzekerheden duurzaam te kunnen incasseren. Klanten zullen dat terugzien op hun drinkwaterrekening. “Structurele tariefsverhoging is in dit licht onontkoombaar.”
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toich is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens ze zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen.
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de adminstratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet.