0
0
0
s2smodern

De coronacrisis heeft zeker gevolgen voor de implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2021, maar welke dat zijn is nog onduidelijk. ''In elk geval de fysieke participatie wordt lastig’’, zegt Paul van Eijk van waterschap Vallei en Veluwe. 

Of de huidige situatie tot uitstel van de inwerkingtreding leidt, kan de minister nog niet zeggen. ''In deze fase is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen en houden wij de vinger aan de pols’’, meldde het interbestuurlijk programma van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen eind vorige week op de website over de invoering van de Omgevingswet.

Dat is nog steeds de stand van zaken, bevestigt Eugène Meuleman van de Unie van Waterschappen. ''We zijn de impact nu aan het onderzoeken. Dat het invloed heeft, is wel zeker. Maar veel hangt ook af wat het kabinet dinsdag besluit: of de maatregelen dan beperkt of juist uitgebreid worden.’’

2703 vaneijkPaul van Eijk''Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen nu andere prioriteiten aan het hoofd hebben’’, zegt Paul van Eijk, bij waterschap Vallei en Veluwe verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe wet en tevens lector Omgevingswet bij hogeschool Van Hall Larenstein. ''Dit staat natuurlijk ver in de schaduw van de tragedie die zich nu voltrekt.’’

Digitale transformatie
Toch wil hij desgevraagd wel iets zeggen over de consequenties die hij voorziet. ''Met de wet- en regelgeving, zoals de Waterschapsverordening voor 2023, komt het wel goed. Over de digitale transformatie die nodig is, maak ik me meer zorgen gezien de economische crisis die wordt voorspeld. Zijn er straks nog wel voldoende middelen voor de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet?’’

''En dan de nieuwe manier van samenwerken tussen de overheden die de Omgevingswet met zich meebrengt. Dat kan twee kanten opgaan: of we leren van de ervaringen die we nu opdoen en we delen onze verantwoordelijkheden en middelen, of we trekken ons juist terug op ons eigen eilandje en werken ieder voor zich.’’

De Omgevingswet is een bundeling van wetten die moet zorgen voor minder regels, meer maatwerk en betere besluitvorming. Medio februari keurde de Eerste Kamer de wet goed, deze zomer besluit het kabinet over de haalbaarheid.

 

-advertentie-

 

 

Participatie
''Het is voor alle overheden een leertraject en het beste leer je door dingen samen te doen’’, zegt Van Eijk. ''Daarvoor lopen een heleboel proefprojecten en zijn heel veel bijeenkomsten georganiseerd, maar die zijn voorlopig allemaal afgezegd. Dat zorgt hoe dan ook voor vertraging.’’

Digitaal is er nog wel veel mogelijk, en dat gebeurt volgens Van Eijk ook. ''Er wordt Vallei en Veluwe veel gewerkt via het platform Teams en vanuit huis spelen medewerkers samen serious games over de Omgevingswet. De digitale leercurve is groot.’’

Problematisch is zeker ook de participatie die vereist is als overheden met de kerninstrumenten van de Omgevingswet aan de slag willen. Zo is Van Eijks eigen waterschap nu bezig met het waterbeheerprogramma nieuwe stijl, waar allerlei relevante maatschappelijke partners actief bij betrokken zijn.

''Vanwege de sociale distantie zijn we nu niet meer in staat om dat te organiseren. Daar zal slim over nagedacht moeten worden.’’

 

MEER INFORMATIE
Website Aan de slag met de Omgevingswet
Brandbrief waterschappen aan minister Knops 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.