secundair logo knw 1

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateert dat drinkwaterbedrijven er niet alleen in slagen om de drinkwatervoorziening veilig te stellen. De inspectie doet een dringend beroep op provincies om hun verantwoordelijkheid te nemen.

In de ILT-signaalrapportage ‘Drinkwater steeds schaarser’, die minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, staat dat de drinkwaterreserves steeds schaarser worden. Bij het oplossen van dit probleem hebben de provincies, volgens de Drinkwaterwet, de zorgplicht om ‘de noodzakelijke randvoorwaarden om de drinkwatervoorziening nu en in de toekomst veilig te stellen’.

Deze zorgplicht heeft volgens de ILT te weinig prioriteit. "Dit is", zo schrijft de Inspectie, "een steeds groter gevaar voor de leveringszekerheid van drinkwater." De knelpunten in de beschikbaarheid en kwaliteit van drinkwaterbronnen zijn inmiddels veel groter dan verwacht toen in 2020 de leveringsplannen van de drinkwaterbedrijven zijn opgesteld.

Drinkwaterbedrijven hebben behoefte aan nieuwe drinkwaterbronnen. Het is aan de provincies om daar vergunningen voor af te geven. Dat gebeurt volgens het ILT nu niet of laat ‘omdat er in de afweging van de provincie andere belangen concurreren zoals het voorkomen van schade aan woningen en natuur'. De inspectie ziet dat drinkwater hierdoor onvoldoende prioriteit heeft bij provincies.

De ILT wil dat de drinkwaterbedrijven de actuele knelpunten en mogelijke oplossingen beter in beeld brengen, maar concludeert dat ‘het begint bij provincies'. "Zij moeten vanuit de zorgplicht hun verantwoordelijkheid nemen."

De Inspectie Leefomgeving en Transport is toezichthouder op de drinkwatervoorziening en controleert de via de wettelijke leveringsplannen dat de drinkwaterbedrijven voldoende drinkwater van goede kwaliteit kunnen leveren.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom niet gelijk combineren met een algemenere inrichting van het Markermeer om het inlaatwater van het Hoogheemraadschap HHNK te verbeteren, zwevende stof te verwijderen, hiervoor werden rond 1995 al plannen gesmeed. En ook natuurlijk ook om het effect van het door het Mantel gemaal bij Schardam op het Markermeer te neutraliseren. Dan kunnen de Marker Wadden gelijk 10 maal zo groot worden.
Een goede zaak, om effluentwater te gebruiken in plaats van drinkwater voor de slibontwatering. Ik ken dit proces net, maar waarom heb je water nodig om slib te ontwateren? Klinkt mij vreemd in de oren.
Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/