0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Vandaag is Sluis Junne in gebruik genomen. Sluis Mariënberg ging begin deze maand al open voor publiek. Daarmee is de rivier de Vecht voor het eerst in 100 jaar weer bevaarbaar van Zwolle tot aan de Duitse grens. De beide sluizen zijn innovatief en ontworpen door waterschap Vechtstromen zelf.

Waterschap Vechtstromen participeert met verschillende andere overheden en bedrijven in het programma Ruimte voor de Vecht. “De verschillende partners hebben daar nagedacht over de gewenste functies van de Vecht. Het moet een halfnatuurlijke laaglandrivier worden, die meer meandert en meer stroming heeft,” vertelt Peter van den Akker, projectleider bij Waterschap Scheldestromen. “Daarnaast werd duidelijk dat recreatief varen mogelijk zou moeten zijn in deze nieuwe Vecht”.

Bevaarbaar
Recreatief varen werd onmogelijk gemaakt door twee gesloten stuwen. Ooit hadden rivieren als de Vecht en de Regge een belangrijke vaarroute voor het vervoer van goederen. Die functie verloor de Vecht aan spoor, wegen en kanalen. “Nu wordt de recreatieve vaart een nieuwe reden om de rivier bevaarbaar te maken,” zegt Van den Akker.

Het kostte anderhalf jaar en 7,3 miljoen euro om de twee sluizen te bouwen. Vechtstromen koos voor een innovatief ontwerp. Van den Akker: “Veiligheid stond voorop. Klassieke sluizen met deuren kennen een potentieel beknellings- en verdrinkingsgevaar.” Omdat Vechtstromen, na een periode met toezicht, wil dat de twee sluizen in de Vecht door de varenden zelf bediend, moest er dus een alternatief bedacht worden.

Vlinderkleppen
“Onze watertechneuten bedachten een bijzondere oplossing. De sluizen hebben zogenaamde vlinderkleppen om het schutten van de sluis te regelen”, zegt Van den Akker. “Deze kleppen worden op peil gehouden. Ze liggen onder water en overbruggen het hoogteverschil. De sluisjes zijn overigens gebouwd in omleidingskanalen, die om de stuwen heenlopen”.

Van den Akker is trots dat het waterschap een nieuw type sluis presenteert. Met de technische partner is afgesproken dat het waterschap ontwikkelkosten vergoed krijgt, als deze sluizen ook elders worden gebouwd. “Onder bepaalde voorwaarden, met name dat het om kleine sluizen moet gaan, is dit type heel goed te gebruiken”.

Invloed op vismigratie
De sluizen zullen op 11 juli officieel geopend worden. Maar ook na de officiële opening is het werk nog niet klaar. “We zijn met de provincie in gesprek over manieren, bijvoorbeeld het plaatsen van kunstwerken, om van de sluizen echte ontmoetingsplekken te maken. Het moeten aantrekkelijke locaties worden. Daarnaast zijn we erg benieuwd welke invloed de komst van de sluizen heeft op de vistrek”.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
People in conversation:
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    M. de Boer · 3 months ago
    Jammer, dat het beperkt blijft tot kano's en vlotten. Er is behoefte aan een andere route dan de Twente kanalen voor de pleziervaart, met wat meer interesse had de provincie Overijssel dit op de Vecht kunnen oplossen.
  • This commment is unpublished.
    Bert Kramer · 3 months ago
    Nadeel van dit type 'deuren': als er allerlei rommel voor de kleppen ligt, kunnen die op den duur niet meer helemaal plat liggen, zodat de boten er tegenaan varen. Ze zijn onder water nl. niet te zien.
    Als een rechtopstaande sluisdeur niet open of dicht wil, is dit door de schipper direct te zien en zal hij/zij niet doorvaren.

Laatste reacties op onze artikelen

Jammer dat alleen de zomerperiode is bekeken, want in de winter kan het effect juist omgekeerd zijn. In groenstroken of elementen zakt het neerslagoverschot naar grondwater. Op verhard oppervlakte wordt hemelwater veelal afgevoerd. De hydrologische effecten kunnen van gebied tot gebied nogal verschillen (hoge zandgrond is anders dan veenpolder).
De combinatie van vergroenen, alsmede vasthouden en infiltreren van regenwater kan zorgen voor een stijging van gemiddelde zomergrondwaterstanden in een woonwijk.
Dit probleem is ontstaan door het baggeren van vaarwegen voor zandaanvoer wat een nieuw recreatiestrand moet worden. HHNK heeft recent schade van €1miljoen op zich genomen toen de provincie opdracht had gegeven om bij Zijpersluis het Noordhollandas kanaal te baggeren. De watersnoodramp van Anna Paulowna wordt ook aan vaarwegverdieping toe geschreven. Dijkverhoging en baggeren geeft meer kans op dijkfalen.
Als er met maaionderhoud zoveel fauna weg wordt gemaaid, hoe komt het dan dat elk jaar weer de beek/ sloot weer is aangevuld met fauna?
De conclusie dat mobiliteit van fauna niet werkt, zou suggereren dat je de beek/sloot leegmaakt en ondanks dat het nooit eerder is onderzocht, toch nog steeds fauna in sloot aanwezig is. We maaien al jaren.
Met het afzetten van het team van Linus Pauling, is waarschijnlijk de weg vrij gemaakt voor malafide water organisaties, waar we er al genoeg van hebben in Europa. Het is mij in elk geval helder, dat niemand hier ook maar een fractie van de kennis bezit van 1 van de mensen uit het team van Linus.
Het spijt me te moeten lezen met wat voor gekonkel jullie proberen ons drinkwater op peil te brengen. Het doet me niet alleen walgen van de wijze waarop er gesjoemeld wordt met cijfers, waarden en giftige stofjes in ons drinkwater. Het doet me ook twijfelen aan het gezonde verstand van waterdeskundigen, die blijkbaar eerder voor het behoud van hun salaris willen gaan, dan voor de gezondheid van de bevolking.
Het is helder, dat hier geen enkele chemicus met enig hart de verantwoording draagt.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het