0
0
0
s2smodern

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft een informatieblad over de zorgplicht voor drinkwater gepubliceerd, dat onder meer bedoeld is voor gemeenten en waterbeheerders. Zij vinden hierin praktische adviezen over hoe ze kunnen bijdragen aan de bescherming van de drinkwatervoorziening.

De zorgplicht geldt voor de rijksoverheid, provincies en gemeenten en voor waterbeheerders als waterschappen en Rijkswaterstaat. De Drinkwaterwet laat open hoe zij deze plicht invullen. In het informatieblad Zorgplicht Drinkwater, Wat betekent dit voor u? heeft het RIVM voor het eerst voorbeelden, handvatten en handelingsopties uit de praktijk gebundeld. De publicatie is opgesteld in opdracht van de vereniging van waterbedrijven Vewin en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het gaat zowel om de bescherming van drinkwaterbronnen als de drinkwaterinfrastructuur. Bij de zorgplicht is maatwerk mogelijk, schrijft het RIVM. Overheden kunnen expliciet afwegingen maken en kiezen voor een meer of minder vergaande invulling. In het algemeen geldt volgens het RIVM: hoe eerder in de beleidscyclus de zorgplicht handen en voeten krijgt, hoe beter dit beleid kan worden uitgewerkt en uitgevoerd.

Het informatieblad geeft voor de vier fasen van de beleidscyclus (beleidsvoorbereiding, beleidsformulering, uitvoering en evaluatie) een of meer voorbeelden van een concrete invulling van de zorgplicht. Zo zijn veel gemeenten bezig met het afkoppelen van regenwater van het rioolstelsel, maar kan dat leiden tot vervuiling van de bodem. Daarom is het zaak dat gemeenten rekening houden met de gevolgen voor drinkwaterwinningen.

Een ander voorbeeld gaat over de handhaving door gemeenten en waterschappen. Zij kunnen extra controles uitvoeren bij bedrijven met een lozingsvergunning die een groter risico vormen voor drinkwaterwinning. Een andere mogelijkheid is dat ze een gebiedsgerichte meetcampagne opzetten om afstromend en infiltrerend hemelwater van bedrijfsterreinen te controleren.

Lees meer in het informatieblad

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Een progressieve kostenprijs per afgetapte hoeveelheid water zou een oplossing kunnen zijn. De eerste..m3 het goedkoopst en bij veel verbruik de aanvullende kub's water duurder maken.
Dat is toch de omgekeerde wereld? Waarom verbiedt het waterschap het gebruik van schadelijke stoffen zoals gewasbeschermingsmiddelen niet gewoon?
Zou het kunnen zijn dat de overlevingstijd van het virus in het rioolsysteem gevoelig is voor temperatuur?
Nu te temperatuur gestaag stijgt kan dat grote invloed hebben.
Mooi inzicht, complimenten!
Aangezien de behoefte naar verwachting redelijk universeel is over Nederland, zou ik een best practise verwachten qua risicomanagement vanuit de bedrijfswaarden matrix. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n standaardisering is ingedaald.
"...in China een oppervlak van 24 km2 [5]. In de toekomst zullen zonneparken van deze grootte naar verwachting ook in Nederland te zien zijn."
Nou nee. Zonneparken van 2.400 ha komen er NOOIT in Nederland want dat is ruimtelijk onacceptabel. Ik denk dat het bij 200 ha wel ophoudt. Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen drijvende systemen op natuurlijke waterpartijen (waar onderzoek gewenst is) en systemen op water zonder natuurwaarden zoals nieuw aangelegde zandputten/grindgaten, koelwater/industriewaterbekkens, slibreservoirs, drinkwaterbekkens en overloopgebieden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.