secundair logo knw 1

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

De meeste waterschappen hebben hun zaakjes voldoende op orde bij de invulling van de zorgplicht voor primaire waterkeringen, maar bij vijf waterschappen zijn er nog tekortkomingen. Hetzelfde geldt voor drie regio’s van Rijkswaterstaat. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport op basis van de situatie op 1 januari 2019. Volgens de inspectiedienst kunnen deze partijen nog dit jaar alle noodzakelijke verbeteringen hebben doorgevoerd.

Bij de zorgplicht gaat het om de manier waarop waterschappen en regio’s van Rijkswaterstaat het beheer en onderhoud van de dijken, duinen en stormvloedkeringen uitvoeren. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kijkt naar hoe het zit met de processen en organisatie: voldoen die op alle punten aan de minimale eisen voor de zorgplicht? Dat wordt geborgd genoemd. De ILT heeft hierover twee rapportages gemaakt, die minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren aan de Tweede Kamer aanbood.

Tekortkomingen bij vijf waterschappen
De ILT stelt op basis van inspecties in 2017 en 2018 vast dat de waterschappen ver gevorderd zijn met de inrichting van de zorgplicht. Het aantal aandachtspunten (oranje) en tekortkomingen (rood) is relatief laag, wordt opgemerkt. Bij veertien waterschappen die primaire waterkeringen beheren, zijn er geen tekortkomingen geconstateerd. Wel hier en daar een aantal aandachtspunten, als het gaat om ambities, besturing en (werk)processen.

Vijf waterschappen blijven nog op enkele punten in gebreke. Het gaat om Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Hoogheemraadschap van Delfland, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Scheldestromen en Wetterskip Fryslân. Bij deze waterschappen zijn er in totaal twintig tekortkomingen aangetroffen. De ILT zette veertien rode stippen bij de uitvoering, namelijk bij het beheren van de dagelijkse gegevens, het onderhoud, de bediening van waterkerende kunstwerken en de calamiteitenzorg. De ILT voert bij de vijf waterschappen in 2019 en 2020 herinspecties uit.

Rijkswaterstaat ver gevorderd
De inspectiedienst schetst ook een vrij positief beeld van de situatie bij Rijkswaterstaat. Deze organisatie is eveneens ver gevorderd met de inrichting en uitvoering van de zorgplicht. Het aantal geconstateerde aandachtspunten en tekortkomingen is tamelijk laag, al zijn de aantallen wel relatief hoger dan bij de waterschappen. De zorgplicht was op de peildatum van 1 januari 2019 niet volledig geborgd in drie van de zeven regio’s: Midden-Nederland, West-Nederland Zuid en West-Nederland Noord.

Hier zijn nog verbeteringen nodig. Zo constateert de ILT dat het in een van de regio’s onzeker is of de sluiting van de waterkering volgens protocol verloopt. Een ander voorbeeld is het ontbreken van een bedieningsinstructie bij een sluis. Deze tekortkomingen zijn niet zo ernstig dat zij leiden tot een risico voor de leefomgeving.

Al verbeteringen doorgevoerd
De waterschappen en Rijkwaterstaat hebben vorig jaar in bestuurlijke reacties aangegeven zich te herkennen in de bevindingen en conclusies van de ILT. Zij hebben inmiddels de nodige verbeteringen doorgevoerd bij zowel tekortkomingen als aandachtspunten. Volgens de ILT kunnen alle beheerders van primaire waterkeringen nog dit jaar de invulling van de zorgplicht hebben geborgd.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief minister plus rapporten ILT

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?
Zoet water wordt schaars(er). Dus stop dan alvast met het gebruik van alle water als koelmiddel. Trek alle vergunningen daarvoor - helaas wel op termijn -  in. Verbiedt dan gelijk ook even om het klimaat nog verder op te warmen zoals onze regering met kerncentrales denkt te (moeten of mogen) gaan doen. Niet alleen de burger moet gaan leren om zuinig om te gaan met water, de overheid zelf en het bedrijfsleven ook. Kunnen gelijk alle smeerpijpen dicht, zoals Du Pont mag hebben en Campina bij voorbeeld. Kijk eens hoeveel vervuiling dat gaat schelen. 
Citaat: "En ja, het waterbedrijf moet dan weten hoeveel ‘ingezetenen’ er zijn ‘achter de meter’. Dat kan het probleem niet zijn, dat lukt ook prima bij heffingen van gemeente en waterschap." Dat zou je toch denken. Begin dit jaar liet waterschap Delfland weten bij een informatieve bijeenkomst over het waterspoor dat, in ons gebied met 1,2 miljoen huishoudens, er maar liefst 3-400.000 drinkwaterrekeningen gaan naar adressen die niet corresponderen met de administratie van het waterschap. Al die 'onbekende aansluitingen' moeten eerst worden nagelopen door Evides en Dunea, vindt het college. 'Tot die tijd kunnen we niks doen'. Gewoon de zuiveringsheffing meesturen met de drinkwaternota mag niet: een belastingaanslag moet van de belastingheffer naar de belastingplichtige, die mag je niet combineren met de drinkwaterrekening. Bureacratie zegeviert over de praktijk.
Ik ken nog wel een mooie waterstroom die verontreinigd is met PFAS en andere stoffen die graag een pilot zou willen zijn voor deze techniek. Reiniging met actieve kool is hier duur en slecht werkend vanwege de andere stoffen en lozing is daarna op het riool.