0
0
0
s2smodern

De groots opgezette hoogwateroefening Deining & Doorbraak is afgerond. De betrokken partijen gaan de komende weken de aanpak van de fictieve crisis evalueren.

Deining & Doorbraak begon maandag met de mededeling van hoge waterstanden bij Lobith. Nadien werd een hoogwatercrisis gesimuleerd, die woensdag leidde tot inzet van dijkwachten en ook reservisten en militairen van Defensie. Scheuren werden gerepareerd en instabiele dijken versterkt. Defensie zette een Chinook in om bij Fort Honswijk (gemeente Houten) zandzakken aan te voeren en een zogeheten scan eagle, een onbemand vliegtuigje met camera’s, om de conditie van de IJsseldijken van Deventer tot Kampen in beeld te brengen.

Jan Dirk van der BorgkopieDe oefening was inspannend, vertelt calamiteitencoördinator Jan Dirk van der Borg van Drents Overijsselse Delta, een van de vijf waterschappen die deelnamen aan de oefening. “Ik heb niet zoveel geslapen. Woensdag hebben we 24 uur geoefend. Dat vraagt het nodige van je. Maar dat was ook onderdeel van de oefening, zien wat zo’n inspanning met je doet, hoe je erop reageert – daar heb je in het echt natuurlijk ook mee te maken.”

Van der Borg vertelt dat de oefening goed is verlopen. “Ik ben wat voorzichtig, je zit nog in de flow. We zijn net klaar. Maar als je over eerste gevoelens spreekt, dan zijn die positief.”

Te vroeg om conclusies te trekken, maar feit is wel dat de oefening duidelijk heeft gemaakt dat het goed is om je crisispartners te kennen, zegt Van der Borg. Ook is aan het licht gekomen dat je in de communicatie zorgvuldig je woorden moet kiezen om te zorgen dat anderen je goed begrijpen. Gebruik van vakjargon leidt tot niet goed begrepen boodschappen, vertelt Van der Borg.  

Vandaag werd de samenwerking getest in Gemeentelijke Beleidsteams en Regionale Operationele Teams, alsook het gebruik van het Landelijk Crisis Management Systeem. De hoogwaterstand leidde tot crisissituaties in het bedreigde stroomgebied van de rivieren. “Bij ons dreigde de dijk bij Kampereiland te overstromen,” vertelt Van der Borg. Het waterschap had de rol om de mogelijke scenario’s te schetsen bij de dreiging van overstromingen. Eén daarvan zou tot evacuatie moeten leiden van het gebied achter de dijken. “Ja, daar hebben we wel op aangedrongen.”

De komende weken wordt het verloop van de oefening geëvalueerd. De verbeterpunten worden besproken met de partners en waar nodig vastgelegd, vertelt Van der Borg. “We hebben een convenant in de veiligheidsregio, ik kan me voorstellen dat daarin eventueel wijzigingen worden opgenomen op basis van onze bevindingen.” 

 

Lees ook: 
Dijkwachten op stap met prikstok, leger zet Chinook in
Grootste crisisoefening dijken sinds 1953

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.