secundair logo knw 1

Afvalwaterzuiveringsinstallatie Haarlem Waarderpolder

Bas Knapp treedt 1 september af als hoogheemraad van Rijnland. Reden voor zijn vertrek zijn de oplopende kosten voor renovatie en uitbreiding van de afvalwaterzuivering in de Haarlemse Waarderpolder. Deze dreigen flink hoger uit te vallen dan geraamd.

Bas Knapp 180 2 Bas KnappKnapp (VVD), die in 2021 op zijn 23e toetrad tot het dagelijks bestuur, heeft eerder deze maand zijn vertrek als hoogheemraad aangekondigd in een brief aan het algemeen bestuur, laat het hoogheemraadschap deze week weten. “Recente inzichten ten aanzien van de investeringskosten en exploitatiebegroting van het project renovatie en uitbreiding awzi Haarlem Waarderpolder hebben hem tot deze keuze gebracht.”

Hoogheemraad Marjon Verkleij (CDA) is verrast door het vertrek van Knapp, blijkt uit een reactie van haar aan het Leidsch Dagblad: “Ik had geen idee dat hij ergens mee worstelde. We zijn verrast door de brief waarin hij zegt dat hij geen vertrouwen meer heeft in het project Haarlem-Waarderpolder."

Knapp heeft de vernieuwing en uitbreiding van de afvalwaterzuiveringsinstallatie Haarlem Waarderpolder in zijn portefeuille. Afgelopen april noemde hij de Haarlem Waarderpolder in een interview met H2O ‘het grootste project ooit’ in de geschiedenis van Rijnland. Hij lichtte toe waarom Rijnland ervoor kiest de biologische zuiveringstechnologie Nereda en de innovatieve slibvergistingstechnologie Ephyra toe te passen op awzi. Hij zei: “Het is een unicum dat we beide toepassen op één locatie. De twee technologieën zijn voor ons nieuw.”

Met de technologieën wil Rijnland de awzi klaar maken voor de toekomst. Naast uitbreiden en vernieuwen van afvalwaterzuiveringsinstallatie wordt de zuivering uitgebreid om het slib van nagenoeg alle zuiveringen van Rijnland te gaan verwerken.

Het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap stelde in juli 2023 het voorkeursalternatief voor de renovatie van awzi Haarlem Waarderpolder vast. De investeringskosten werden geraamd op 326 miljoen euro. Er werd daarbij wel een forse brandbreedte van 70 procent aangehouden: de kosten konden lager uitvallen, maar ook veel hoger (tot 382 miljoen euro).

Uit een recent memo (12 juli) van hoogheemraad Jan de Vries valt op te maken dat bij uitwerking van de plannen duidelijk wordt dat de kosten (investering en exploitatie) hoger uitvallen dan geraamd in het voorkeursalternatief en zelfs de vastgestelde bandbreedte zullen overschrijden. “De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging zijn nieuwe inzichten bij de uitwerking van het ontwerp, hogere opslagpercentages van de aannemers dan voorzien en een hogere inflatie”, schrijft De Vries.

De ‘early warning’ voor de kostenoverschrijding leidt ertoe dat de investeringsplannen kritisch tegen het licht worden gehouden. Er wordt gezocht naar ‘kosten reducerende maatregelen’ om de investeringskosten binnen de afgesproken bandbreedte te krijgen. De vraag is evenwel of dat voldoende zal zijn. In zijn memo kondigt De Vries aan dat ook gekeken wordt naar aanvullende maatregelen ‘die leiden tot aanpassing van de bestuurlijke scope’. In juni kondigde het dagelijks bestuur al aan de vastgestelde centrale slibstrategie te gaan heroverwegen.

Het algemeen bestuur wordt in de eerstvolgende vergadering na het zomerreces (9 oktober) op basis van de definitieve versie van het voorlopig ontwerp bijgepraat over de kosten en eventuele bijstelling van de plannen.

Hoogheemraad Knapp zal daar niet meer bij zijn.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    H. Laros · 8 months ago
    Deze uitslag is ook onmogelijk! Wordt veel meer gezien bij vooral overheids en semi- overheidsaanbesteringen (zie 2 de kamer) Hier kun je de conclusie trekken dat de opstellers van de begroting niet capabel zijn voor hun job terwijl het allemaal bekende materie voor hen is. De opmerking van inflatie vind ik flut. De opmerking dat aannemers andere risico marges nemen vind ik nog erger! Zo’n aannemer zou ik lozen voor ik zelf zou vertrekken. Hier is gemeen spel aan de orde. Overweeg deelaanbestedingen en een nieuwe fasering. Accepteer geen verhoging van het budget!
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het is van belang om onderzoek te doen naar de waterkwaliteit o.a. PFAS-stoffen voordat ergens regenwater of oppervlaktewater via infiltratieputten naar grondwaterlichaam gebracht kan worden. Verslechtering van kwaliteit grondwater voorkomen, door zuivering van het infiltratiewater is veelal noodzakelijk.
Knap om in deze discussie de landbouwtransitie geheel buiten beschouwing te laten. In plaats van het natuurlijk vermogen van de bodem om water vast te houden te herstellen én de watervraag vanuit de land- en tuinbouw drastisch te verminderen, bijvoorbeeld door regeneratieve akkerbouw en voedselbossen, wordt er (weer) voornamelijk naar technologische oplossingen gekeken zoals water opslaan in de diepe ondergrond. Het enige positieve plan is het initiatief rondom het wegsijpelende water van de Brabantse wal. Maar ook dat is symptoombestrijding in plaats van het aanpakken van de oorzaak waardoor dat water wegsijpelt....Hopelijk is de nieuwe dijkgraaf wat meer een visionair als het gaat om structurele maatregelen om water en bodemsturend echt in de praktijk te brengen!
Na mijn mening een totaal verkeerd initiatief. Waarom niet het meetnet inzetten om  juist een overschrijding te voorkomen. Gewoon een kwestie van de normen lager in te stellen en snel ingrijpen als de voorwaarschuwing in gaat.
Duidelijk weer boeren! 
@Maria WitmerJe link is helaas al weer verlopen...
De vraag is of dat dan komt door alleen de waterkwaliteit of dat het komt omdat we, bijvoorbeeld, gewoon gruwelijk dicht bevolkt zijn en ik al heel wat weilanden en dergelijke omgezet heb zien worden in woningen.
Je hebt gelijk Herman, regenwater is zachter en zoeter dan sterk voorgezuiverd rivierwater, maar aangaande microverontreinigingen niet per sé schoner. Met RO kun je overigens ook de ionensamenstelling van infiltratiewater aanpassen en ook macro ionen wegnemen. Maar dat zou waanzin zijn. Infiltratiewater dat inzijgt in de centrale delen van de Veluwe neemt namelijk een diepe, zeer lange weg en duikt pas na duizenden (!) jaren weer op buiten de Veluwe. En dus NIET in beken en sprengen.
Mijn idee is overigens niet om te infiltreren in bestaande vennen - dat zou inderdaad de ecologie van die vennen veranderen – maar in aangelegde plassen (met een oppervlak minder dan 0,1 procent van de Veluwe). Die vallen droog, enkele dagen nadat infiltratie stopt. Infiltratieplassen hebben landschappelijk gezien wellicht wat waarde (als je saai naaldbos daarvoor kapt), aangaande natuur is die inderdaad beperkt.
Zeg 10 jaar geleden al waarschuwde ik dat we in 2027 in Nederland nooit de KRW doelen gaan halen. Ik betreur het ten zeerste dat ik gelijk ga krijgen. Ik voorspel nu dat we in 2030 met de mond vol tanden staan als Brussel ons vraagt wat onze plannen/maatregelen zijn om de Veluwe natuur en biodiversiteit te herstellen. Zonder fors ingrijpen in de waterbalans van het Veluwemassief gaan we verdroging echt niet bestrijden en zullen beken en sprengen niet structureel meer water voeren. Dat geef ik je op een briefje.