Waterschap Hollandse Delta wil de belastingtarieven volgend jaar met gemiddeld 9,1 procent verhogen. Eigenlijk is dat nog te weinig, zegt het waterschap, maar dankzij "scherpe keuzes" kan de verhoging beperkt blijven. Zo worden een aantal activiteiten doorgeschoven en teert het waterschap in op de reserves.
De hoge inflatie en de fors gestegen energietarieven spelen Hollandse Delta parten. Daarnaast zorgen de lange levertijden van goederen als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de krapte op de arbeidsmarkt voor een prijsopdrijvend effect, schrijft het college van dijkgraaf en heemraden in een toelichting bij de conceptbegroting voor 2023.
Door een aantal activiteiten in tijd door te schuiven en flink in te teren op de reserves, blijft de gemiddelde belastingverhoging beperkt tot 9,1 procent. "Zonder deze keuzes waren de tarieven voor 2023 aanzienlijk hoger uitgevallen", aldus het waterschap, dat zijn tarieven als een van de eerste bekendmaakt.
Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bij het programma Waterketen in 2023 vooral gefocust wordt op uitvoering en minder op (tactische) planvorming. Bij het programma Voldoende en Schoon Water wordt juist meer ingezet op (tactische) planvorming.
Verkiezingen
In 2023 wil Hollandse Delta evengoed 57,1 miljoen euro investeren, iets meer dan de voor dit jaar begrote 50,4 miljoen euro. De grootste post betreft het programma Wegen; daarvoor wordt 15,6 miljoen euro opzijgezet.
In maart volgend jaar vinden de waterschapsverkiezingen plaats. Volgens het college biedt de begroting "een stevige basis voor het nieuwe bestuur om gesteld te staan voor de grote maatschappelijke opgaven in onze regio".
Veel aandacht is er daarom voor zaken als klimaatneutraliteit, toekomstbestendige ruimtelijke ontwikkelingen en het versterken van de biodiversiteit. Door in het beleid daarop te anticiperen, neemt Hollandse Delta ook voor de lange termijn zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, aldus het huidige bestuur.
Samenwerken
Voor 2023 ligt de focus op het werken aan een hoger veiligheidsniveau voor de inwoners van het gebied. Daartoe wil het waterschap de samenwerking met gemeenten, belangengroeperingen en terreinbeheerders intensiveren.
"Waar traditioneel de focus lag op technisch beheer, zoeken we nu onze plek en samenwerking in een grotere maatschappelijke omgeving. Als waterschap hebben we immers niet het monopolie op water, maar zijn we deel van een groter geheel. Respect voor elkaars belangen is daarin de sleutel."
De conceptbegroting is deze week aangeboden aan de Verenigde Vergadering, die op 23 november een besluit neemt.
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?
En ook met verzilting is landbouw mogelijk, maar die zal anders zijn en mogelijk minder opbrengen.
Voor de natuur geldt dat bij verzilting sprake zal zijn van een andere natuur. Is het beleid nu dat de huidige natuur koste wat kost in stand moet worden gehouden? Dat is geen duurzaam toekomstbeeld.
Het enige legitieme argument is de zoetwater-voorziening te beschermen. Had het geld dat nu in de aanpassingen van de zeesluis wordt gestoken, niet veel effectiever voor de drinkwatervoorziening kunnen worden ingezet?