secundair logo knw 1

De Friese dijken zijn nog niet klaar voor de zeespiegelstijging. Foto Unsplash/Gabrielle Cepella

Bijna de helft van de primaire waterkeringen in Friesland voldoet niet aan de veiligheidsnormen voor 2050. Dat betekent dat Wetterskip Fryslân nog een flinke klus wacht. De gehele IJsselmeerkering en de Waddenzeedijk op Terschelling moeten naar alle waarschijnlijkheid worden versterkt.

Eens in de twaalf jaar worden de dijken en duinen die Nederland tegen het water beschermen volgens landelijk vastgestelde normen beoordeeld. De nieuwe veiligheidsnormen, die in 2017 zijn vastgesteld, houden rekening met onder andere een snellere zeespiegelstijging dan eerder werd aangenomen.

0812 Be de WinterBé de WinterVan de 180 kilometer aan primaire keringen rond het vasteland van Friesland en op drie Waddeneilanden is 80 kilometer nog niet toekomstbestendig, zo blijkt uit het onderzoek dat Wetterskip Fryslân onlangs heeft afgerond. Dat betekent niet dat deze nu onveilig zijn, benadrukt dagelijks bestuurder Bé de Winter. "De normen lopen vooruit op de verwachte situatie in 2050. We hoeven niet al morgen alles te doen."

IJsselmeerkering
Ruim 71 kilometer aan waterkeringen binnen het beheergebied kwam in de eerste globale berekening niet door de keuring. Het betreft de gehele IJsselmeerkering en de Waddenzeedijk op Terschelling. Nader onderzoek moet de komende jaren uitwijzen of het nodig is om die dijken helemaal te versterken, of alleen de zwakkere delen, aldus De Winter.

Op Schiermonnikoog is 3,5 kilometer aan dijken en duinen afgekeurd. Dit was voor het waterschap geen nieuws: de versterking is reeds in voorbereiding. Op Ameland is die vijf jaar geleden al afgerond en Vlieland is in 2024 aan de beurt. Maar dat is een verhaal apart, want de dijk daar valt nu onder het beheer van Rijkswaterstaat. "We zijn in gesprek over de overdracht", vertelt De Winter. "Dat zal dan daarna gebeuren."

De resterende afgekeurde 6 kilometer betreft de Waddendijk tussen Zurich en de buurtschap Koehool. Dit traject zal als eerste worden aangepakt.

Daarnaast is het Wetterskip al druk bezig met de planvoorbereiding voor het 47 kilometer lange traject Koehool-Lauwersmeer en is de versterking van het Friese deel van de Lauwersmeerdijk (4,4 km) vorig jaar afgerond. Deze projecten vallen daarom buiten dit onderzoek.

Kosten
In september meldde Waterschap Scheldestromen dat ruim 25 procent van de Zeeuwse zeedijken en duinen, 114 kilometer in totaal, niet aan de normen voldoet. Scheldestromen maakte zich zorgen over de kosten die deze operatie met zich meebrengt (naar schatting 1,5 miljard euro) in verhouding tot het aantal inwoners van het gebied. De regel is dat 10 procent voor eigen rekening van het waterschap komt en dat 90 procent wordt bekostigd vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (het Rijk en de 21 waterschappen gezamenlijk).

Voor Wetterskip Fryslân speelt dat net zo, zegt De Winter. "Een vrij dunbevolkte provincie, maar wel heel veel dijken." Hij rekent op gemiddeld 7 miljoen euro per kilometer. "Daarover zullen we landelijk met elkaar in gesprek moeten."

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Phebe, heel mooi om hier weer eens expliciet de aandacht op te leggen!
Jos Peters heeft niets op met landbouw 
Jammer!
In waterschap Delfland is een initiatief om het waterspoor in te voeren dit voorjaar doodgebloed toen het college - dat er duidelijk geen zin in heeft om het waterspoor in te voeren - met de constatering kwam dat er rond de 150.000 wateraansluitingen zijn die in de computersystemen niet corresponderen met een uniek adres voor de zuiveringsheffing. En dat is wel noodzakelijk door onze eigen regels: gewoon de zuiveringsheffing innen via het betalingssysteem van de drinkwaterbedrijven is niet toegestaan. Ieder huishouden moet een aparte brief ontvangen, met daarop hoeveel drinkwater er is verbruikt en (dus) hoeveel zuiveringsheffing er moet worden betaald. 
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toch is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen. 
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de administratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet. 
Werken jullie wel samen met Drinkable Rivers Citizen Science?
Mooi initiatief om dit deze dringende oproep rechtstreeks aan onze oosterburen te doen. Absurd eigenlijk dat handhaver(s) met lege handen staan. Naast hogere kosten voor de DWB'en om PFAS te verwijderen, wordt de reststroom van de zuivering hierdoor ook lastiger en duurder verwerk-/loosbaar. Uiteindelijk is het helaas de gebonden drinkwaterklant die de rekening betaalt. RIWA-RIjn: succes met dit zo belangrijke lobbyprogramma!