0
0
0
s2sdefault

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) heeft een digitale kaart van het watererfgoed gepresenteerd. Hierop zijn meer dan vijfhonderd oude objecten te vinden, zoals gemaalgebouwen, damsluizen en verhoefslagpalen.

Op de kaart staan objecten die van meer dan zeventig jaar geleden dateren. De kijker kan meteen zien waar sporen van het vroegere waterbeheer te vinden zijn in het werkgebied van HDSR, het zuidelijk deel van de provincie Utrecht en een klein deel van Zuid-Holland. Dat is volgens hoogheemraad Bernard de Jong niet alleen leuk maar ook handig. “Bijvoorbeeld voor onze medewerkers die werken aan dijkversterkingsprojecten en de renovatie en vernieuwing van sluizen en gemalen. Maar ook voor iedereen die inspiratie zoekt voor de uitdagingen van deze tijd, zoals klimaatverandering en droogte.”

Er staan allerlei soorten oude objecten op de watererfgoedkaart, zoals gemaalgebouwen, poldermolens, molenplaatsen, wachthuispalen en peilschaalhuisjes. In het stedelijk gebied van Utrecht en Nieuwegein vallen restanten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie op: diverse damsluizen en ook vier voormalige plofsluizen. In de binnenstad van Wijk bij Duurstede bevinden zich nog ruim honderd verhoefslag- of dijkslagpalen. Deze palen gaven vroeger aan wie welk stuk dijk moest onderhouden en zijn tegenwoordig in gebruik als anti-parkeerpaal.

Via de kaart is meer informatie over de objecten te vinden in het oude archief van De Stichte Rijnlanden. Dit archief is ondergebracht in het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en bevat een grote hoeveelheid informatie, foto’s en oude kaarten van de meer dan 175 rechtsvoorgangers van HDSR. Ook wordt verwezen naar artikelen over waterbeheer in tijdschriften van historische verenigingen.

De watererfgoedkaart van HDSR is nog niet af. De bedoeling is om ook lijnvormige elementen op te nemen, zoals dijken en sprengen. Hetzelfde geldt voor vlakvormige elementen als oude boezemgebieden.
 

Watererfgoedkaart HDSRSchermafbeelding van de Watererfgoedkaart I Beeld: HDSR


MEER INFORMATIE
Digitale watererfgoedkaart
Toelichting HDSR op kaart
HDSR over het watererfgoed

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.