Boeren en lokale overheden in Vlaanderen kunnen vanwege de droogte gezuiverd water ophalen bij een aantal zuiveringsinstallaties van Aquafin. Dit water is bedoeld voor irrigatie.
Net als in Nederland heeft de droogte in Vlaanderen tot maatregelen geleid. Verschillende provincies hebben een verbod afgevaardigd om water te halen uit wateren die onbevaarbaar zijn geworden. Vandaar dat de noodoplossing wordt toegepast dat agrariërs, ondernemers en gemeenten effluent kunnen halen bij zuiveringsinstallaties van de Vlaamse milieuholding Aquafin. De afnemers tekenen hiervoor een overeenkomst en betalen alleen een administratieve vergoeding.
Van negentien van de ruim driehonderd waterzuiveringsinstallaties van Aquafin zijn de poorten opengezet. Op deze locaties wordt het water onttrokken uit een effluentgoot op het eind van het zuiveringsproces in plaats van een nabezinktank. De afnemers kunnen hierbij niet in contact komen met bewegende of anderszins gevaarlijke installatie-onderdelen. Ook is een constante kwaliteit van het gezuiverde afvalwater gegarandeerd.
Mogelijk komen er later nog andere waterzuiveringsinstallaties bij. Op een twintigtal locaties zijn volgens Aquafin extra investeringen nodig voor het veilig en correct ophalen van effluent. De Vlaamse overheid heeft hiervoor groen licht gegeven, maar vanwege de bouwvakvakantie wil Aquafin zich nog niet uitspreken over een concrete timing.
De mogelijkheid om gezuiverd afvalwater af te halen bestond ook al in 2017 en 2018, maar toen geheel op eigen risico van de afnemers. Nu is dit geregeld met behulp van de zogeheten OVAM-grondstofverklaring die Aquafin heeft gekregen. Afnemers kunnen hiermee eenduidig nagaan of het water geschikt is voor het doel waarvoor zij het willen toepassen. Zo mag het water niet worden gebruikt voor de irrigatie van groenten die rauw worden gegeten.
MEER INFORMATIE
Aquafin over afhalen effluent
In het genoemde Stowa rapport wordt een onderscheid gemaakt naar:
Op basis van de nadere uitwerking kunnen technologen en beleidsmedewerkers van waterschappen een gefundeerde keuze maken voor een natuurlijk systeem, afhankelijk van de specifieke situatie op een RWZI en de gekozen opties:
A. Toepassing van een enkel systeem als ‘stand alone’ techniek als uitbreiding van de RWZI, voor upgrading van het effluent (afloop nabezinktank).
B. Als inpassing in een integraal natuurlijk systeem wat naast effluentbehandeling ook recht doet aan de omgeving en waarbij functies zoals het creëren van natuurlijk, levend water, effluentbuffering, recreatie en natuur gecombineerd worden.
De Waterharmonica's nemen de meeste ruimte in, zeker omdat voor een goede verwijdering van medicijnen laag tot zeer lage belaste Waterharmonica's nodig zijn (zie ook Stowa 2013-07). Dus een hydraulische belasting van zeker niet meer dan 0,05 m/dag. Ofwel een ruimte beslag van 2,5 tot 3,75 m2 per inwoner.
Het totale debiet aan gezuiverd afvalwater in Nederland is ca. 2.000.000 m3 per jaar (CBS, data 2020). Dit zou dan neerkomen op een totaal netto ruimte beslag van 4.000 ha in heel Nederland. Zeg 5.000 tot maximaal 10.000 ha. Dit lijkt veel, maar het is wel met gestapelde belangen en mogelijkheden. Stel 25 cm waterberging: 10.000.000 waterberging, stel dat een kwart van de Waterharmonica's als KRW-waardig wordt beschouwd (is best wel reëel): 500 tot 1.000 ha.... En dan nog recreatie, natuur, CO2-vastlegging, stikstofrechten? Vrienden maken, bufferzones rond de rwzi's. Een voorbeeld van een zoektocht, uitgevoerd door het Wetterskip Fryslân: http://www.waterharmonica.nl/reports/LW289-47_005-rapd02-waterharmonica.pdf. Op weg naar 2027?
Ruud Kampf
Rekel/water
Dus bij hoogheemraadschap Delfland kies je een partij. Vervolgens hebben een paar partijen meer zetels dan andere. Daarna wordt er een Bestuursakkoord getekend door alle partijen, waar ook de minder grote (verliezende) partijen zeggenschap in hebben? Er staat ook: "De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties". Wat betekent het dan om een fractie te vertegenwoordigen in de praktijk?
In het geval van hoogheemraadschap Delfland is stemmen op een partij dus niet super zinvol, omdat daarna toch met alle andere partijen wordt samengewerkt om tot een Bestuursakkoord te komen. Grote partijen hebben dan niet meer te bepalen dan kleine partijen?