secundair logo knw 1

In grote delen van Nederland is de droogtesituatie verbeterd door de gevallen neerslag en gestegen aanvoer uit de rivieren. Er is meer water beschikbaar in het hoofdwatersysteem en het vochtgehalte in de bodem is toegenomen. Landelijk is er dan ook geen sprake meer van een watertekort.

Een en ander blijkt uit de droogtemonitor. Het niveau ‘feitelijk watertekort’ (niveau 2) is afgeschaald naar ‘dreigend watertekort’ (niveau 1). Het Managementteam Watertekorten (MTW) komt door het afschalen niet meer bij elkaar, schrijft minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag aan de Tweede Kamer.

Nu de droogte afneemt, zullen alle betrokken partners de droogtecrisis evalueren. De wens is om het eindrapport ruim vóór 1 april 2023 gereed te hebben, omdat dan het droogteseizoen weer start, aldus de kamerbrief van Harbers.

Hoewel lokaal meer maatregelen zijn versoepeld of opgeheven, zijn nog steeds op grote schaal ingrepen door waterbeheerders nodig, schrijft de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) in de droogtemonitor.

Het bodemvocht is in het hele land weer op peil, maar de grondwaterstanden blijven nog zeer laag. De effecten daarvan op de natuur blijven zeer ernstig, vooral op de hoge zandgronden en in hoogveengebieden. Verzilting blijft de komende periode een groot aandachtspunt, aldus de droogtemonitor. “Met name in het Noordzeekanaal, het IJsselmeer en in de regionale systemen van met name West-Nederland.” In het IJsselmeer is de watervoorraad wel flink gestegen.

Een structurele verhoging van rivierafvoeren wordt nog niet voorzien. De aanvoer van de Rijn bedroeg dinsdag en woensdag rond de 1.350 m3/s, maar zal naar verwachting weer dalen als gevolg van de verwachte droogte de komende week. De daggemiddelde afvoer van de Maas bedraagt zo’n 65 m3/s en ook die zal naar verwachting de komende week licht dalen.

 

LEES OOK
H2O Actueel: Klimaatbestendige Water Aanvoer wordt stapsgewijs afgebouwd
H2O Actueel: Neerslagtekort gedaald maar meeste droogtemaatregelen nog nodig

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.