secundair logo knw 1

Klepelmaaien in Pieterburen | Afbeelding still video waterschap Noorderzijlvest

De onderhandelingen tussen het Ministerie van LVVN en de Unie van Waterschappen over een nieuwe gedragscode beheer en onderhoud lopen moeizaam. Dat ligt aan het gebruik van de klepelmaaier en kan ervoor zorgen dat waterschappen vanaf 1 januari voor alle beheer- en onderhoudsactiviteiten losse vergunningen aan moeten vragen.

De waterschappen en het ministerie zijn al twee-en-een-half jaar in onderhandeling over een nieuwe gedragscode. “Die code is belangrijk. Het is een soort overkoepelende afspraak tussen de waterschappen en de rijksoverheid”, legt Jane Alblas van de Unie van Waterschappen uit.

Jane AlblasJane AlblasDie code regelt dat de manier waarop de waterschappen hun beheer- en onderhoudstaken vervullen, in overeenstemming wordt gebracht met de geldende natuurwetgeving. “We zijn er voor een heel erg groot deel uit, alleen nog niet over het klepelmaaien.”

Met klepelmaaien wordt het maaien van bermen langs wegen en watergangen met een klepelmaaier bedoeld. Deze maaier kan hoog opgaand gewas maaien en verhakselt zonder problemen dikke takken of afval. Gemiddeld genomen wordt bij het klepelmaaien circa 80% van de insecten in de gemaaide berm gedood.

En dat is de reden dat het ministerie ervan af wil. De waterschappen zijn het er niet mee eens . “Het grote voordeel van deze methode is dat er maar één keer per jaar gemaaid hoeft te worden. Dat zorgt volgens ons uiteindelijk voor biodiversiteitswinst, ten opzichte van maaimethodes die vaker per jaar moeten worden toegepast.”

Ook onderzoeken de waterschappen samen met soortenorganisaties zoals de Vlinderstichting manieren waarop de klepelmaaier verantwoorder kan worden ingezet. “Bijvoorbeeld door wat hoger boven de oppervlakte te maaien of met minder snelheid.”

Het ministerie lijkt bereid de klepelmaaier toe te staan als de veiligheid dat vraagt, zoals bij steile taluds. Maar de waterschappen willen meer. “Het ministerie legt de natuurwetgeving veel strikter uit dan voorheen. Dat zorgt voor een juridische werkelijkheid. Als waterschappen hebben wij te maken met de uitvoerbaarheid in de praktijk. En de waterschappen zijn nu niet gebaat bij de inzet van een nieuwe soort materiaal, maar bij een gesprek over het doel dat we willen bereiken en dat is natuurvriendelijk beheer en onderhoud.”

Als de oude gedragscode per 1 januari vervalt en er nog geen nieuwe code is, dan moeten de waterschappen voor alle onderhouds- en beheersmaatregelen losse vergunningen aanvragen. Dit heeft ook de aandacht van de politiek, want er zijn al Kamervragen over gesteld.

Volgens Alblas is het misschien mogelijk met de toezichthoudende provincies een tijdelijke gedoogconstructie af te spreken. “Maar we hopen vooral op korte termijn tot goede afspraken te komen.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    henk steehouwer · 5 months ago
    Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.