secundair logo knw 1

Visverwerkende bedrijven zijn grootverbruikers van drinkwater l Foto Unsplash/Aboodi Vesakaran

In noordelijk Flevoland zijn de grenzen van het drinkwaterverbruik bereikt. Nieuwe of bestaande bedrijven kunnen al een tijdje geen aansluiting meer aanvragen. De provincie Flevoland, de gemeenten Noordoostpolder en Urk, Waterschap Zuiderzeeland en drinkwaterbedrijf Vitens gaan nu samen met het bedrijfsleven op zoek naar alternatieven.

Het zijn vooral voedselverwerkende bedrijven die hierdoor in de problemen komen, zoals de visindustrie op Urk en de landbouw rond Emmeloord. Dit zijn bedrijven die veel drinkwater verbruiken en vaak ook veel afvalwater afvoeren, wat in het huidige systeem niet altijd lukt. 

Zo wordt op Urk een nieuw bedrijventerrein aangelegd (Port of Urk), maar kunnen de visverwerkende bedrijven die zich hier willen vestigen voorlopig geen drinkwateraansluiting voor grootverbruik (meer dan 4 kubieke meter per uur) krijgen.

Ook bestaande bedrijven die willen uitbreiden lopen tegen die grenzen aan. Sommige zoeken zelf een oplossing door bijvoorbeeld een buffertank te plaatsen, maar dat vergt een forse investering. 

Water uit het IJsselmeer
Het drinkwater voor Urk en de Noordoostpolder komt nu grotendeels uit (grondwater)bronnen in Overijssel, vertelt een woordvoerder van Vitens. Het waterbedrijf hoopt daar in de toekomst wel meer water te mogen oppompen, maar het kan nog jaren duren voordat de benodigde vergunningen er liggen.   

Daarom wordt voor bedrijfsprocessen nu ook gekeken naar alternatieven. "Onze ambitie is om op korte termijn een oplossing te vinden, zodat het drinkwatertekort de groei van onze economie niet belemmert", aldus de provincie Flevoland.

Die alternatieven zijn bijvoorbeeld regenwater, water uit het IJsselmeer (Ketelmeer), hergebruikt water of gezuiverd afvalwater. Momenteel wordt een ‘scenarioanalyse’ uitgevoerd waaruit moet blijken of deze oplossingen haalbaar en betaalbaar zijn.  

Verantwoordelijkheid
Een van de vraagstukken daarbij is: wie is verantwoordelijk voor het produceren, distribueren, schoonmaken en afvoeren van het water dat nodig is voor de voedselverwerkende bedrijven?

Ook wordt onderzocht of er meer proceswater kan komen voor de vis- en voedselindustrie en of de bedrijven wellicht met minder water toe kunnen. Het uitgangspunt is eind dit jaar met oplossingen te komen, die dan vanaf volgend jaar gerealiseerd kunnen worden.  

De samenwerking tussen de verschillende partijen en het bedrijfsleven benadrukt volgens een woordvoerder van de provincie 'de gezamenlijke inzet en de wederkerigheid die nodig is om dit langdurige probleem effectief aan te pakken'. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.