0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Het Waterloopbos in Marknesse krijgt vanwege de status van iconisch monument een extra subsidie van een half miljoen euro. Dit bedrag wordt gebruikt voor de restauratie van oude waterloopkundige modellen.

Het Waterloopbos is een bijzonder erfgoed in de Noordoostpolder. Hier was van 1954 tot 1996 het Waterloopkundig Laboratorium ‘De Voorst’ gevestigd, eigenlijk een speeltuin voor ingenieurs. In het bos liggen 32 historische schaalmodellen, waarmee in honderden onderzoeken binnen- en buitenlandse waterstaatkundige werken zijn doorgerekend en getest. Door de opkomst van computermodellen werd het openluchtlaboratorium overbodig. Sinds 2002 is het gebied eigendom van Natuurmonumenten, die het toegankelijk maakte voor iedereen. In 2016 is het Waterloopbos een rijksmonument geworden.

Het Waterloopbos krijgt nu een opknapbeurt, vertelt Ingrid Scholten, boswachter communicatie en beleven bij Natuurmonumenten. “Wij hebben in 2016 een ontwikkelagenda voor een periode van tien jaar opgesteld. Ons streven is om door het aantrekkelijker maken van het gebied het bezoekersaantal te verdubbelen naar 150.000. Daarom is een nieuwe entree gerealiseerd en komt er een nieuw horecagebouw. Ook zorgen we voor een betere tekst en uitleg bij de modellen, onder meer door het gebruik van augmented reality.”

De bedoeling is om de meest markante schaalmodellen en belangrijkste stuwen te restaureren. Het gaat onder meer om een model voor fundamenteel ontgrondingsonderzoek, een model voor verbreding van het Noordzeekanaal en modellen voor de haven van IJmuiden en een oliehaven in Libië. De 240 meter lange Deltagoot die nog tot 2016 in gebruik was, is in 2018 al omgevormd tot een kunstwerk. 

 'We willen het volledige verhaal van het waterloopkundig laboratorium vertellen'

“In totaal willen wij tien modellen restaureren”, zegt Scholten. “Hiermee kunnen we het volledige verhaal van het voormalige laboratorium vertellen. Onlangs is begonnen met het herstel van de Golfbak Deltawerken met bijbehorende romijnstuw.”

De restauratie krijgt een impuls door een extra subsidie van een half miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In totaal stelt het ministerie 35 miljoen euro beschikbaar voor twaalf iconische monumenten. Scholten: “Wij kunnen met het geld een of twee schaalmodellen restaureren. Waarschijnlijk één want het is een kostbare aangelegenheid. Er is nog geen definitieve keuze gemaakt, maar het havenmodel IJmuiden gooit hoge ogen. Hier is vroeger de impact van veel grotere zeeschepen onderzocht.”

Vindt Scholten het niet jammer dat niet alle modellen worden gerestaureerd? “Nee, dit zou niet alleen onbetaalbaar maar ook onwenselijk zijn. Het gaat om een goede balans tussen cultuurhistorische waarde en natuurwaarde, want het Waterloopbos is ook een uniek natuurgebied. Daarom laten we bij een deel van de modellen de natuur haar gang gaan.”

 

MEER INFORMATIE
Bericht van Natuurmonumenten
Ontwikkelagenda Waterloopbos
Algemene informatie Waterloopbos
Ministerie van OCW over de subsidie

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Heb nog een goeie tip, een verbod op verkoop van zwembaden van 5000/6000 liter water voor achter in de tuin.
Daar lees je en hoor niets over in de campagnes over zuinig omgaan met drinkwater.
De vakmensen in de riolering en andere uitvoeringszaken in de openbare ruimte verdienen zeker respect. Maar waarom heeft de gemeente Haarlem dat dan uitbesteed?
Jammer, dat het beperkt blijft tot kano's en vlotten. Er is behoefte aan een andere route dan de Twente kanalen voor de pleziervaart, met wat meer interesse had de provincie Overijssel dit op de Vecht kunnen oplossen.
Nadeel van dit type 'deuren': als er allerlei rommel voor de kleppen ligt, kunnen die op den duur niet meer helemaal plat liggen, zodat de boten er tegenaan varen. Ze zijn onder water nl. niet te zien.
Als een rechtopstaande sluisdeur niet open of dicht wil, is dit door de schipper direct te zien en zal hij/zij niet doorvaren.
Wat een goede actie! Mij dunkt: herhaling is de kracht van de reclame. Het gaat immers over gedragsbeïnvloeding. Niks moeilijker dan dat...

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het