secundair logo knw 1

Lidstaten passen het Europese landbouw- en waterbeleid zodanig toe dat boeren niet worden gestimuleerd om zuiniger om te gaan met water. Sterker, er is sprake van verkwisting. Zo krijgen boeren vaak vrijstellingen voor grondwateronttrekkingen. Ook gaat meer subsidie naar irrigatie, die vaak een grote wissel trekt op het waterpeil, dan naar het vasthouden van water, constateert de Europese Rekenkamer.

Zoet water wordt schaarser in de Europese Unie door de klimaatverandering. Uit prognoses blijkt dat de waterstress in een aanzienlijk deel van de EU tegen 2030 zal toenemen. De impact van de landbouw op de watervoorraden is groot, een kwart van alle wateronttrekking in de Europese Unie vindt plaats ten behoeve van de landbouw. “Tot dusver heeft het EU-beleid niet voldoende geholpen om de impact van de landbouw op de watervoorraden te beperken”, stelt Joëlle Elvinger, het lid van de Europese Rekenkamer dat verantwoordelijk is voor het verslag.

Het controleorgaan deed onderzoek in 11 lidstaten en bekeek in hoeverre de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) duurzaam gebruik van water in de landbouw stimuleren. Nederland behoorde niet tot het onderzoeksterrein van de Rekenkamer, die wel inspectie deed in België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië, Bulgarije, Hongarije, Griekenland Cyprus en Portugal. De controle liep van april tot december 2020.

Vrijstellingen
In het verslag staat onder meer dat lidstaten aan landbouwers veel vrijstellingen toestaan voor het onttrekken van wateronttrekking, ook in regio’s met waterstress. Die vrijstellingen staan haaks op gezond watergebruik, aldus de Rekenkamer. Tegelijkertijd passen sommige nationale autoriteiten zelden sancties toe op illegaal watergebruik dat zij opsporen, aldus het controleorgaan.

Dit alles is in strijd met de Kaderrichtlijn Water, die in 2000 als beleidsinstrument is geïntroduceerd ook om duurzaam gebruik van water te realiseren. Het GLB heeft eveneens een belangrijke rol in het duurzaam waterbeheer en biedt instrumenten die de druk op watervoorraden kunnen verminderen, stelt de Rekenkamer. Maar ook het GLB wordt niet door lidstaten gebruikt om efficiënt watergebruik te stimuleren.

GLB
De inkomenssteun die aan boeren wordt verstrekt in het kader van het GLB is ‘niet bevorderlijk voor efficiënt watergebruik of waterretentie’. Sterker, met hun beleid onderteunen de lidstaten de teelt van waterintensieve gewassen in gebieden met waterstress door middel van vrijwillige gekoppelde steun, aldus de rapportage. Voorts worden plattelandsontwikkelingsprogramma's zelden gebruikt om de kwantiteit van water te verbeteren.

“Ook de aanleg van nieuwe infrastructuur waarmee het geïrrigeerde gebied wordt uitgebreid, zal waarschijnlijk de druk op de zoetwatervoorraden doen toenemen. Al met al heeft de EU zeker landbouwbedrijven en projecten gefinancierd die het duurzame gebruik van water ondermijnen”, aldus de auditors.

Als aanbeveling stelt de Rekenkamer dat de Europese Commissie lidstaten moet laten rechtvaardigen waarom ze vrijstellingen geven voor de uitvoering van de KRW. Voorts moet ze GLB-betalingen en plattelandsontwikkelingssteun koppelen aan de eis van duurzaam watergebruik.

 

MEER INFORMATIE
Verslag Europese Rekenkamer

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?