0
0
0
s2smodern

De Europese Rekenkamer gaat de impact van het landbouwbeleid van de Europese Unie op duurzaam watergebruik onderzoeken. Doel van het onderzoek is om te kijken of het landbouwbeleid van de Europese Unie en de 27 lidstaten geschikt en doeltreffend is om duurzaam watergebruik te stimuleren.

De Europese Rekenkamer (ERK) is een onafhankelijke, externe controleur van de besteding van EU-gelden. “Het is niet de eerste keer dat de ERK wateronderwerpen onder de loep neemt, maar wel de eerste keer dat specifiek wordt gekeken naar het watergebruik in de landbouw,” vertelt een woordvoerder van de Europese Rekenkamer aan H2O. “Dat doen we nu omdat op Europees niveau wordt nagedacht over hervormingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid.”

Landbouw als grootverbruiker
De ERK noemt de Europese landbouw een grootgebruiker van zoet water. Ten minste een kwart van al het in de Europese Unie onttrokken zoet water wordt op landbouwgrond gebruikt. Landbouwactiviteiten zijn niet alleen van invloed op de omvang en beschikbaarheid van de zoetwatervoorraden, maar ook op de kwaliteit van het water, bijvoorbeeld wegens verontreiniging met meststoffen en pesticiden. “De landbouw speelt dus een belangrijke rol bij duurzame omgang met water. Vergeet daarnaast ook niet dat de landbouw een van de sectoren is die het hardst getroffen wordt als er waterschaarste optreedt.”

Rol beleid onderzoeken
De rekenkamer wil onderzoeken of het landbouwbeleid van de Europese Unie in het algemeen en de lidstaten in het bijzonder bijdraagt aan een duurzamer watergebruik. "Een eerder rapport van de Europese Commissie laat zien dat duurzaam waterbeheer sterk afhankelijk is van de manier waarop de lidstaten hun landbouwgelden inzetten, stelt de woordvoerder. "Wij zullen daarom bekijken of principes van duurzaam waterbeheer de afgelopen jaren waren opgenomen in het landbouwbeleid. Ook willen we weten of de lidstaten de regels op een dusdanige manier inzetten dat duurzaam watergebruik ook daadwerkelijk wordt gestimuleerd in de landbouw.”

Interviews en werkbezoeken
Naar verwachting zal de Europese Rekenkamer haar rapportage in de zomer van 2021 publiceren. Het werk is volgens de woordvoerder pas net begonnen. "Ons onderzoek zal worden verricht op basis van literatuurstudie, interviews met stakeholders en bezoeken aan een aantal lidstaten. Welke lidstaten we precies zullen bezoeken, is nog niet bekend. Dat hangt trouwens ook af van de ontwikkeling van het coronavirus.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.