secundair logo knw 1

De Europese Commissie maant Nederland om het vergunningenbeleid voor het lozen en onttrekken van water te verbeteren. De commissie stelt vast dat de vergunningen voor onbepaalde tijd worden verleend en dat periodieke herziening niet is vereist. Bovendien vindt er geen periodieke toetsing plaats. Een en ander is in strijd met de Kaderrichtlijn Water, aldus de commissie.

De richtlijn, die de lidstaten verplicht voor elk stroomgebied een maatregelenprogramma op te stellen voor goed waterbeheer, schrijft voor dat lidstaten watervergunningen periodiek evalueren en bijwerken, licht de commissie toe.

De stroomgebiedbeheerprogramma’s, die om de 6 jaar moeten worden opgesteld, moeten maatregelen bevatten om een goede toestand van de wateren in het gebied te waarborgen. Ze hebben betrekking op verschillende soorten wateronttrekking, opstuwing, puntbronlozing, diffuse bronnen die verontreiniging kunnen veroorzaken en alle andere significante negatieve gevolgen voor de waterkwaliteit.

Nederland leeft met het lozingenbeleid de Kaderrichtlijn Water niet na, aldus de commissie, die ook Oostenrijk en Slovenië wegens niet-naleven van de richtlijn een aanmaningsbrief heeft gestuurd.

De landen krijgen twee maanden de tijd om te reageren. Gebeurt dat niet of niet naar tevredenheid van de commissie, dan kan deze uiteindelijk in de zogeheten inbreukprocedure de zaak voorleggen aan de Hof van Justitie. Het Hof kan de lidstaat verplichten om de nodige maatregelen te nemen en  financiële sancties opleggen als de lidstaat in gebreke blijft.

Grutto
Nederland heeft ook een aanmaningsbrief gekregen omdat het niet voldoende maatregelen neemt om de grutto te beschermen. Dat is in strijd met de Vogelrichtlijn, aldus de commissie.

“In Nederland neemt de stand van veel akker- en weidevogels al tientallen jaren gestaag af, voornamelijk als gevolg van habitatverlies en andere bedreigingen, zoals verstoring tijdens het broedseizoen. Met name vrijwillige regelingen, waaronder subsidies, zijn niet in staat gebleken om de voortdurende achteruitgang van de grutto (een iconische weidevogel) aan te pakken”, stelt de commissie vast.

Ze roept Nederland op doeltreffende maatregelen te nemen, zoals indeling en beheer van gebieden waar deze vogel in grotere aantallen broedt. “Dergelijke maatregelen zullen waarschijnlijk ook ten goede komen aan andere akker- en weidevogelsoorten, zoals de kievit en de scholekster, waarvan de populaties ook teruglopen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Jan Allan · 3 months ago
    Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Laag fruit voor drinkwaterbesparing bestaat ook. Landelijk regelen dat alleen verkoop van nieuwe toiletten worden toegestaan met spoeling van 3/6 liter. Overgangsregeling van een jaar?
Hoelang hebben de boeren het eigenlijk al niet voor het zeggen in de waterschappen. En opnieuw is het verhaal, we komen in de knel en kunnen niet voldoen aan de al jaren bekende richtlijnen. En dat klopt zolang we met elkaar doorgaan met intensieve landbouw en veeteelt. 
Dat moet dus bij de bronnen zowel bij de boeren, financiers en de consumenten tussen de oren komen. En dat lukt niet door altijd maar uitstellen. Op naar ecologische economie, zonder de uitputting van de aarde. Dat geldt zeker voor die rentmeesters die zeggen daar al eeuwen mee bezig te zijn. Ik hoop dat dat eindelijk bij de populisten van BBB zal doordringen. Het enige wat ze doen is alles ter discussie stellen, uitstellen, vertragen, zonder een reëel alternatief. 
Ja, ik ben deelnemer in Land van Ons en ik hoop dat die meer coöperatieve integrerende gedachte terrein zal winnen. 
Waar kan ik de verhalen vinden?
Een goede zaak. Het is triest dat enorme  grootverbruikers als DSM en Tata net zoveel waterbelasting betalen als twee gezinnen. Niet rechtvaardig. Daarnaast zal afschaffing van het plafond leiden tot stimulering van de grootverbruikers tot innovatie en een zuiniger omgang met water. Ook zal de industrie claimen dat dit niet het geval is.  
Het is simpeler om naast het afschaffen van de BOL, in plaats van een hogere drempel voor de BOL, om alle vaste kosten te verwerken in de drinkwaterprijs. Bij een groot gebruik zal er automatisch meer bijgedragen worden aan de maatregelen om het net te verzwaren.