De Europese Commissie heeft grenzen bepaald voor onderwatergeluid in zee, om de biodiversiteit te beschermen. Zo mag gedurende een jaar niet meer dan 20 procent van een marien gebied worden blootgesteld aan continu onderwatergeluid door met name de scheepvaart. Wereldwijd gelden voor het eerst zulke drempelwaarden.

Het is een bekend gegeven dat menselijke activiteiten in bepaalde zeegebieden voor veel extra onderwatergeluid zorgen. Dat kan leiden tot gehoorbeschadiging en gedragsstoornissen bij zeedieren die voor dit geluid gevoelig zijn, zoals zeehonden en kabeljauw. Hieraan wil de Europese Commissie wat doen met maximaal aanvaardbare niveaus voor zowel impuls- als continu onderwatergeluid. Deze niveaus zijn ontwikkeld door EU-experts en empirisch onderbouwd.

Grenzen voor impuls- en continu onderwatergeluid
Impuls-onderwatergeluid wordt onder meer veroorzaakt door olie- en gaswinning. Dit soort geluid komt voor in ongeveer 8 procent van de zeeën van de Europese Unie en is met name aanwezig in grote delen van de Oostzee, de Noordzee, de Keltische Zee en het Middellandse Zeegebied. Hiervoor is als grens bepaald: per dag mag maximaal 20 procent van een marien habitat worden blootgesteld aan impuls-onderwatergeluid. Ook is er een maximum voor een heel jaar (op basis van een berekening van de gemiddelde blootstelling): 10 procent.

Scheepvaart is de belangrijkste bron van continu onderwatergeluid. Binnen de Europese Unie is in de Middellandse Zee het scheepvaartverkeer het grootst (27 procent van het gebied), gevolgd door de Baltische Zee (19 procent van het gebied). In totaal is er slechts in 9 procent van het zeegebied van de EU geen scheepvaartverkeer. De grens voor continu onderwatergeluid is dat niet meer dan 20 procent van een bepaald marien gebied hieraan mag worden blootgesteld gedurende een jaar.

Uitwerking van Zero Pollution Action Plan
De drempelwaarden zijn een uitwerking van het Zero Pollution Action Plan en volgens de Europese Commissie de eerste in hun soort op mondiaal niveau. Zij zijn ontwikkeld in verband met de Kaderrichtlijn mariene strategie. De betrokken lidstaten zullen in hun eigen mariene strategieën passende maatregelen moeten nemen om hieraan te voldoen, bijvoorbeeld door scheepsgeluid te verminderen of ruimtelijke beperkingen voor menselijke activiteiten op te leggen.

LEES OOK
H2O Actueel: veel extra onderwatergeluid in Noordzee

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!