secundair logo knw 1

Een zeehond bij Schotland I Foto: David McCreight via Pixabay

De Europese Commissie heeft grenzen bepaald voor onderwatergeluid in zee, om de biodiversiteit te beschermen. Zo mag gedurende een jaar niet meer dan 20 procent van een marien gebied worden blootgesteld aan continu onderwatergeluid door met name de scheepvaart. Wereldwijd gelden voor het eerst zulke drempelwaarden.

Het is een bekend gegeven dat menselijke activiteiten in bepaalde zeegebieden voor veel extra onderwatergeluid zorgen. Dat kan leiden tot gehoorbeschadiging en gedragsstoornissen bij zeedieren die voor dit geluid gevoelig zijn, zoals zeehonden en kabeljauw. Hieraan wil de Europese Commissie wat doen met maximaal aanvaardbare niveaus voor zowel impuls- als continu onderwatergeluid. Deze niveaus zijn ontwikkeld door EU-experts en empirisch onderbouwd.

Grenzen voor impuls- en continu onderwatergeluid
Impuls-onderwatergeluid wordt onder meer veroorzaakt door olie- en gaswinning. Dit soort geluid komt voor in ongeveer 8 procent van de zeeën van de Europese Unie en is met name aanwezig in grote delen van de Oostzee, de Noordzee, de Keltische Zee en het Middellandse Zeegebied. Hiervoor is als grens bepaald: per dag mag maximaal 20 procent van een marien habitat worden blootgesteld aan impuls-onderwatergeluid. Ook is er een maximum voor een heel jaar (op basis van een berekening van de gemiddelde blootstelling): 10 procent.

Scheepvaart is de belangrijkste bron van continu onderwatergeluid. Binnen de Europese Unie is in de Middellandse Zee het scheepvaartverkeer het grootst (27 procent van het gebied), gevolgd door de Baltische Zee (19 procent van het gebied). In totaal is er slechts in 9 procent van het zeegebied van de EU geen scheepvaartverkeer. De grens voor continu onderwatergeluid is dat niet meer dan 20 procent van een bepaald marien gebied hieraan mag worden blootgesteld gedurende een jaar.

Uitwerking van Zero Pollution Action Plan
De drempelwaarden zijn een uitwerking van het Zero Pollution Action Plan en volgens de Europese Commissie de eerste in hun soort op mondiaal niveau. Zij zijn ontwikkeld in verband met de Kaderrichtlijn mariene strategie. De betrokken lidstaten zullen in hun eigen mariene strategieën passende maatregelen moeten nemen om hieraan te voldoen, bijvoorbeeld door scheepsgeluid te verminderen of ruimtelijke beperkingen voor menselijke activiteiten op te leggen.

LEES OOK
H2O Actueel: veel extra onderwatergeluid in Noordzee

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?