0
0
0
s2smodern

De miljoeneninvestering in de afgelopen vrijdag geopende Energiefabriek Tilburg moet binnen tien jaar worden terugverdiend. Op de rioolwaterzuivering wordt door Waterschap De Dommel biogas, fosfaat en stikstof teruggewonnen. 

In Washington DC staat een vergelijkbare, maar iets grotere, installatie, waarbij thermische drukhydriolyse wordt gecombineerd met een Anammox-reactor. De Energiefabriek in Tilburg is de eerste rioolwaterzuivering in Nederland waar een Cambi-installatie is geïnstalleerd en gekoppeld aan een Anammox-installatie.

De Anammox-installatie verwijdert ongeveer 900 kilo stikstof per dag uit het restwater van de slibverwerking. De Cambi-installatie wordt al eerder ingezet en behandelt het slib voordat het wordt vergist en is in staat de sterke celstructuur van het slib te kraken. "Door het kraken van de cellen komt er meer biomassa beschikbaar om te vergisten en dus heb je meer biogas. In totaal levert deze methode 20-30% meer biogas op dan conventionele gisting”, vertelt Jan-Evert van Veldhoven, zuiveringstechnoloog bij waterschap De Dommel (en initiator van de Energiefabriek).

Omdat De Dommel al het slib uit het werkgebied op de Energiefabriek in Tilburg gaat verwerken, wordt er meer gas geproduceerd dan de rwzi en de Energiefabriek nodig hebben om te kunnen draaien. "De rest wordt op de markt gebracht. Het biogas wordt door Attero (de buurman van de Energiefabriek) opgewerkt tot aardgas en op het gasnet gezet, waarbij de groencertificaten ten gunste komen van De Dommel. Van het fosfaat dat we filteren, maken we Struviet, een kunstmest. Dat kunnen we ook verkopen. Dat is de inkomstenkant."

Maar de grootste winst behaalt de Energiefabriek door veel te besparen. Het proces waarbij het slib wordt ontwaterd, verloopt efficiënter - dankzij de Cambi-installatie. “Het slib is gekraakt en dus kunnen we er, naast het omzetten van organische stof in biogas, ook meer water aan onttrekken. Daardoor hoeven we minder slib af te voeren naar de verbrandingsinstallatie. Dat scheelt zo’n 60.000 transportkilometers per jaar, een enorme besparing aan geld en energie."

In totaal moet de Energiefabriek de miljoenen, die in er in geïnvesteerd zijn in tien jaar weer terugverdienen. "Dat is al meegenomen bij de gunning in 2012 en daar houden we natuurlijk aan vast. Afval is een waardevolle grondstof en door de installaties in de Energiefabriek zijn we ook in staat die waarde te verzilveren."

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.