De eerste zeedijk die volgens de nieuwe veiligheidsnormen is versterkt, heeft een uniek kenmerk: hij is aardbevingsbestendig. De zeedijk tussen Eemshaven en Delfzijl is bestand tegen aardbevingen tot 5.0 op de schaal van Richter. De dijk is hoger, breder en sterker en wordt volgend jaar nog voorzien van sensoren, die bevingen in de Groningse bodem en daarmee in de dijk moeten registreren. Vandaag is de dijk officieel veilig verklaard.

De zeedijk is over een lengte van 12 kilometer versterkt en voldoet daarmee aan de nieuwste veiligheidsnormen. Op de vraag of er ín de dijk extra maatregelen zijn genomen om de kering aardbevingsbestendig te maken, zei projectleider Ate Wijnstra: “Nee. Eigenlijk niet. Volgens de nieuwe normen mag een dijk inzakken en verschuiven, maar hij mag niet bezwijken. Aan die norm voldoet de dijk.”

De zeedijk heeft een sterk fundament, vertelde bestuurder Eisse Luitjens van Waterschap Noorderzijlvest. In de ondergrond bevinden zich slechts dunne zandlaagjes, die geen invloed hebben op de stabiliteit. Om desondanks de dijk aardbevingsproof te maken werden deskundigen uit het buitenland (Japan, Nieuw-Zeeland, Italië) ingevlogen om mee te denken over het concept. 

Drie kleidepots
Dat resulteerde erin dat langs de dijk drie kleidepots zijn aangelegd in de vorm van een reservedijk. Ze leveren klei als de zeedijk door bevingen wordt aangetast en moet worden gerepareerd. De klei die is aangevoerd uit het rivierengebied en België is gekwalificeerd als erosieklasse 1, vertelde Wijnstra. “Er ligt in de drie depots in totaal 120.000 kuub aan klei.”

Volgend jaar worden nog sensoren in de dijk aangelegd. Wijnstra: “We willen weten wat een aardbeving doet met de dijk. Doen er zich verschuivingen voor? Met sensoren willen we dat meten. We hebben er geen belang bij om die dijk vol te stoppen met sensoren, maar we gaan het gesprek aan met de leveranciers.”

Miljoen kubieke meter zand
Voor de dijkversterking werd een miljoen kubieke meter zand aangevoerd, dat aan de Duitse kant van de Eems werd gewonnen. De dijk werd bij Delfzijl-Noord 2 meter verhoogd. De steunberm werd verbreed (20 tot 25 meter). De dijkbekleking aangepast. De waterzijde werd versterkt met breuksteen en gietasfalt. Aan de landzijde werd de dijk bekleed met gras.

De Noorse stenen konden blijven liggen in de kering, toen na tests in de Deltagoot van onderzoeksinstituut Deltares bleek dat ze nog lang mee kunnen. Van invloed op de uitvoering was ook dat op de stenen bekleding van de dijk vele soorten korstmossen leven, waarvan een aantal zeldzaam is. Een ontdekking die pas werd gedaan gedurende het dijkversterkingsproject.

Het werk aan de dijk greep de gemeente Delfzijl aan om het strand van de stad te vergroten, waarvoor de dijk landinwaarts werd verplaatst. Overigens is het zand nog niet aangebracht door de gemeente.

Dubbele Dijk
Ander 'koppelproject' is de Dubbele Dijk, twee dijken die de primaire kering vormen. Bij extreem hoog water mag het water over de niet verhoogde (wel versterkte) zeedijk stromen, met het idee dat de tweede dijk het water keert. Een waterkeringsconcept dat bij aanhoudende zeespiegelstijging weleens vaker toegepast kan gaan worden, opperde Luitjens.

Tussen de twee dijken zijn twee polders (in totaal 50 hectare) ontstaan, de ene wordt gevuld met slib uit de Eems, de ander is bedoeld voor zilte teelt van landbouwgewassen. De provincie is er nog niet in geslaagd een ondernemer te vinden die de teelt wil oppakken.

 

Cora van Nieuwenhuizen 5 Minister Cora van Nieuwenhuizen verklaart de zeedijk tussen Eemshaven en Delfzijl veilig

Snelle dijk
Het project vergde in totaal 5 jaar, waarmee de versterking sneller werd geklaard dan de 8 jaar die ervoor stond. Het bracht minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ertoe om de zeekering naast een 'slimme dijk' ook te kwalificeren als een ‘snelle dijk’.

De bewindsvrouw was naar Delfzijl afgereisd om de dijk officieel veilig te verklaren. De zeedijk tussen de Eemshaven en Delfzijl is de eerste kering die volgens de nieuwe waterveiligheidsnormen is versterkt.

In de dijk werden eerder dit jaar zogeheten golfoverslagbakken in gebruik genomen, waarmee de gedragingen van de zee in het Eems-Dollardgebied tijdens extreem weer in kaart worden gebracht. Het meetprogramma, dat 12 jaar duurt, geeft nieuwe inzichten in de benodigde sterkte van de dijk, die nu is berekend op 25 jaar. 

“U heeft hier nu de modernste dijk van Nederland”, zei de bewindsvrouw, waarna ze met bestuurders van het waterschap, de provincie, gemeente en het Hoogwaterbeschermingsprogramma de eerste van drie ‘gedichtenbanken’ onthulde die op de dijk zijn en worden geplaatst.

Leerlingen van basisschool Karrepad uit Groningen zongen op de zeedijk een speciaal lied ter gelegenheid van de veilig verklaring van de kering.

Cora van Nieuwenhuizen 7 

Update 20 december: artikel aangevuld

MEER INFORMATIE 
Meetprogramma Eems-Dollard moet tot betere dijken leiden

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)
Het dillema van de duivelse delta.
Nu nog inversteren in een delta, waarvan! Door de klimaatverandering zijn de spelregels veranderd.
De houdbaarheid is ten einde.
Wie investeert er nog met zijn volle verstand in iets! Waarvan je nu al weet, dat je dit nooit terugkrijgt.
West laag Nederland wordt een piramide spel. Wie verkoopt, en heeft zijn spulletje op het droge.. En welke grote groep blijft met de gebakken peren zitten..
Nu aangeven dat er niet meer geïnvesteerd gaat worden in kwetsbare gebieden, kan ook niet. Dan zou het hele systeem instorten.
Hoeveel leningen en hypotheken lopen er niet! Op percelen, die eenmaal afbetaald, geen enkele waarde meer hebben..
Dus de mythe nog maar een tijdje vol houden.
We zijn tenslotte dijkenbouwers.
Naast het gevecht tegen het water, is er nog een typisch Neerlandse traditie..
Gaat u maar lekker slapen, uw regering waakt over u...
En loopt het mis.
Dan achter in de rij aansluiting aub.
Groeten uit...

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!