secundair logo knw 1

Er moet een bestuursakkoord komen over de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater, waaraan de ministeries van Economische Zaken en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport deelnemen. Dit bepleit de Vewin, de brancheorganisatie van drinkwaterbedrijven, in haar lobbyagenda voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Vewin heeft aan het begin van het politieke jaar haar nieuwe lobby-agenda gepresenteerd. In het eigen tijdschrift Waterspiegel vertellen de secretarissen van de Vewin-stuurgroepen over de meest actuele onderwerpen op hun terrein.

Volgens Lieke Coenen (werkgroep Bronnen & Kwaliteit) is naast het bestuursakkoord belangrijk dat de nationale bescherming van drinkwatervoorziening wordt opgenomen in de algemene maatregelen van bestuur die bij de Omgevingswet horen. En een derde punt: neem aan de voorkant van de geneesmiddelenketen maatregelen, zodat medicijnresten niet terechtkomen in drinkwaterbronnen.

Rob Eijsink (werkgroep Bodem & Infrastructuur) noemt het uitsluiten van mijnbouwactiviteiten in waterwingebieden. Dat moet in de Structuurvisie Ondergrond komen te staan. Verder is het belangrijk om de rechtspositie van publieke drinkwaterleidingen te versterken, zodat zij ongestoord in de bodem kunnen liggen.

Vewin pleit voor twee belastingmaatregelen, vertelt Hendrik Jan IJsinga (werkgroep Doelmatigheid, Transparantie en Waterketen). Schaf de gemeentelijke precariobelasting op de waterleidingen zo snel mogelijk af, conform de wens van de Tweede Kamer. Ook de Belasting op Leidingwater die consumenten betalen, moet worden opgeheven. Deze belasting blijkt het watergebruik niet te beïnvloeden en heeft dan ook geen positief effect op het milieu.

Vitale bedrijven waaronder drinkwaterbedrijven delen gevoelige gegevens met de overheid. Volgens Sabine Gielens (werkgroep Beveiliging & Crisismanagement) moet de bescherming van deze gegevens expliciet worden geborgd in het initiatiefwetsvoorstel voor de Wet open overheid. Deze wet vervangt de huidige Wet openbaarheid van bestuur. Gielens gaat tevens in op het mogelijke misbruik van drones die boven onder meer waterbekkens en infiltratieplassen vliegen. Vewin wil een gebiedsverbod voor drones, uitgezonderd die van drinkwaterbedrijven zelf.

Meer informatie is te vinden in het oktobernummer van Waterspiegel (PDF).

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):