secundair logo knw 1

Een monteur van PWN werkt in betere tijden aan een watermeter. Vanwege het besmettingsgevaar stellen de drinkwaterbedrijven niet-noodzakelijk onderhoud nu zoveel mogelijk uit. Foto PWN

De drinkwaterbedrijven sluiten voorlopig geen huishoudens met betalingsachterstanden meer van het water af. Het belang van goede hygiëne vanwege het coronavirus weegt nu zwaarder, zegt branchevereniging Vewin. 

Patricia vd Linden 180 vk Patricia van der LindenRegelmatig handen wassen met water en zeep verkleint de kans dat het virus zich verspreidt, zo benadrukt het RIVM. De drinkwaterbedrijven zijn wettelijk verplicht water te leveren en doen dat nu ook wanneer er sprake is van onbetaalde rekeningen, zegt woordvoerder Patricia van der Linden van Vewin.

Om hoeveel gevallen het gaat kan ze niet precies zeggen. De meest recente cijfers betreffen de eerste helft van 2017; toen waren in heel Nederland 3602 adressen, inclusief leegstand en bedrijfspanden, afgesloten. 

''De drinkwaterbedrijven zijn altijd al terughoudend in het afsluiten van klanten’’, stelt Van der Linden. ''Daaraan gaat een lang proces vooraf, waarin er vele malen contact is geweest en vaak ook schuldhulpverlening in gang wordt gezet. Dan is er meestal al zicht op verbetering van de situatie.’’

Bestaande afsluitingen wegens wanbetaling worden nu op verzoek opnieuw aangesloten. Dunea roept op zijn website bewoners die zonder water zitten expliciet op zich te melden, zodat de levering hervat kan worden. ''Het gaat om een uitgestelde maatregel’’, benadrukt woordvoerder Edward Verheij. ''De betalingsverplichting vervalt niet, maar wordt opgeschort.’’

Protocollen
Om de continuïteit van de watervoorziening te kunnen garanderen, hebben de drinkwaterbedrijven hun continuiteitsplannen voor een pandemie uit de kast getrokken. Die dateren uit 2009, ten tijde van de Mexicaanse griep, en zijn na de eerste berichten over corona aangepast op de huidige situatie.

Ze bevatten een overzicht van de kritische functies en de benodigde capaciteit en aanvullende maatregelen als het beperken van contactmomenten, het uitstellen van regulier onderhoud en hygiënevoorschriften. Daarvoor worden de adviezen van de rijksoverheid gevolgd.

 

-advertentie-

 


Alle tien drinkwaterbedrijven hebben hun eigen protocol, maar in grote lijnen komen die volgens Van der Linden op hetzelfde neer. ''Ons geluk is dat voor de primaire processen - productie en onderhoud - maar weinig mensen nodig zijn: veel is geautomatiseerd. Waar het kan, werken mensen thuis. Voor monteurs zijn verschillende teams samengesteld, zodat die elkaar niet besmetten. Als het nodig is, worden medewerkers opgeleid om zaken te kunnen overnemen, of wordt hulp vanuit collega-waterbedrijven geboden.’’

De vitale onderdelen zijn veiliggesteld, verzekert ook woordvoerder Verheij van Dunea. ''De continuïteit van de watervoorziening is nooit in gevaar. Daar is alles op gericht. Mensen kunnen van alles gaan hamsteren, maar water hamsteren is zeker niet nodig.’’

Wachttijden
Bij Dunea zijn nog geen medewerkers uitgevallen door corona. Als dat gebeurt, is er volgens Verheij voldoende capaciteit om dat op te vangen, zeker omdat het systeem grotendeels is geautomatiseerd. Of Brabant Water, dat in de tot nu toe zwaarst getroffen regio opereert, veel zieken telt, is niet duidelijk omdat er niemand bereikbaar was.

De drinkwaterbedrijven proberen hun klanten zoveel mogelijk van dienst te zijn via de telefoon of mail, maar waarschuwen wel dat de wachttijden langer kunnen zijn dan normaal. Waterbedrijf Groningen was vandaag tijdelijk telefonisch helemaal niet bereikbaar. Kantoren, bezoekers- en activiteitencentra zijn gesloten en excursies afgelast.

Volgens Verheij van Dunea is het nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de ervaringen met het pandemieprotocol. ''Elke dag verandert de situatie weer, daar acteren we op. We zijn continu in overleg, zowel intern als binnen de sector. Ik denk dat we als bedrijf en als sector heel goed opgeschaald zijn.’’

Dat bevestigt Van der Linden: ''De draaiboeken hebben bijgedragen aan een goede voorbereiding op de situatie waarin de bedrijven zich nu bevinden. Op dit moment zijn er geen problemen met de borging van de continuiteit, maar we denken als sector al wel vast na over welke maatregelen er vanuit de overheid eventueel nog kunnen volgen en hoe we daarop kunnen anticiperen.'' 

 

MEER INFORMATIE
Watersector in tijden van corona
Watersector behoort tot vitale beroepen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?