0
0
0
s2smodern

De drinkwaterbedrijven sluiten voorlopig geen huishoudens met betalingsachterstanden meer van het water af. Het belang van goede hygiëne vanwege het coronavirus weegt nu zwaarder, zegt branchevereniging Vewin. 

Patricia vd Linden 180 vk Patricia van der LindenRegelmatig handen wassen met water en zeep verkleint de kans dat het virus zich verspreidt, zo benadrukt het RIVM. De drinkwaterbedrijven zijn wettelijk verplicht water te leveren en doen dat nu ook wanneer er sprake is van onbetaalde rekeningen, zegt woordvoerder Patricia van der Linden van Vewin.

Om hoeveel gevallen het gaat kan ze niet precies zeggen. De meest recente cijfers betreffen de eerste helft van 2017; toen waren in heel Nederland 3602 adressen, inclusief leegstand en bedrijfspanden, afgesloten. 

''De drinkwaterbedrijven zijn altijd al terughoudend in het afsluiten van klanten’’, stelt Van der Linden. ''Daaraan gaat een lang proces vooraf, waarin er vele malen contact is geweest en vaak ook schuldhulpverlening in gang wordt gezet. Dan is er meestal al zicht op verbetering van de situatie.’’

Bestaande afsluitingen wegens wanbetaling worden nu op verzoek opnieuw aangesloten. Dunea roept op zijn website bewoners die zonder water zitten expliciet op zich te melden, zodat de levering hervat kan worden. ''Het gaat om een uitgestelde maatregel’’, benadrukt woordvoerder Edward Verheij. ''De betalingsverplichting vervalt niet, maar wordt opgeschort.’’

Protocollen
Om de continuïteit van de watervoorziening te kunnen garanderen, hebben de drinkwaterbedrijven hun continuiteitsplannen voor een pandemie uit de kast getrokken. Die dateren uit 2009, ten tijde van de Mexicaanse griep, en zijn na de eerste berichten over corona aangepast op de huidige situatie.

Ze bevatten een overzicht van de kritische functies en de benodigde capaciteit en aanvullende maatregelen als het beperken van contactmomenten, het uitstellen van regulier onderhoud en hygiënevoorschriften. Daarvoor worden de adviezen van de rijksoverheid gevolgd.

 

-advertentie-

 


Alle tien drinkwaterbedrijven hebben hun eigen protocol, maar in grote lijnen komen die volgens Van der Linden op hetzelfde neer. ''Ons geluk is dat voor de primaire processen - productie en onderhoud - maar weinig mensen nodig zijn: veel is geautomatiseerd. Waar het kan, werken mensen thuis. Voor monteurs zijn verschillende teams samengesteld, zodat die elkaar niet besmetten. Als het nodig is, worden medewerkers opgeleid om zaken te kunnen overnemen, of wordt hulp vanuit collega-waterbedrijven geboden.’’

De vitale onderdelen zijn veiliggesteld, verzekert ook woordvoerder Verheij van Dunea. ''De continuïteit van de watervoorziening is nooit in gevaar. Daar is alles op gericht. Mensen kunnen van alles gaan hamsteren, maar water hamsteren is zeker niet nodig.’’

Wachttijden
Bij Dunea zijn nog geen medewerkers uitgevallen door corona. Als dat gebeurt, is er volgens Verheij voldoende capaciteit om dat op te vangen, zeker omdat het systeem grotendeels is geautomatiseerd. Of Brabant Water, dat in de tot nu toe zwaarst getroffen regio opereert, veel zieken telt, is niet duidelijk omdat er niemand bereikbaar was.

De drinkwaterbedrijven proberen hun klanten zoveel mogelijk van dienst te zijn via de telefoon of mail, maar waarschuwen wel dat de wachttijden langer kunnen zijn dan normaal. Waterbedrijf Groningen was vandaag tijdelijk telefonisch helemaal niet bereikbaar. Kantoren, bezoekers- en activiteitencentra zijn gesloten en excursies afgelast.

Volgens Verheij van Dunea is het nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de ervaringen met het pandemieprotocol. ''Elke dag verandert de situatie weer, daar acteren we op. We zijn continu in overleg, zowel intern als binnen de sector. Ik denk dat we als bedrijf en als sector heel goed opgeschaald zijn.’’

Dat bevestigt Van der Linden: ''De draaiboeken hebben bijgedragen aan een goede voorbereiding op de situatie waarin de bedrijven zich nu bevinden. Op dit moment zijn er geen problemen met de borging van de continuiteit, maar we denken als sector al wel vast na over welke maatregelen er vanuit de overheid eventueel nog kunnen volgen en hoe we daarop kunnen anticiperen.'' 

 

MEER INFORMATIE
Watersector in tijden van corona
Watersector behoort tot vitale beroepen

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bepaal je virusdeeltjes in een millimeter rioolwater?
Zou een milliliter niet handiger zijn?
Een korte reactie op de verklaring inzake duurzaamheid in dit artikel: “Diverse onafhankelijke berekeningen hebben aangetoond dat drogen en verbranden van RWZI slibben NIET de meest duurzame oplossing is. Bewering inzake CO2-uitstoot is zeer discutabel en er wordt geen rekening gehouden met de uitstoot van stikstof”. Mladen Filipan, VSGM (MID MIX).
Mooi dat de dreiging van een landelijk watertekort voorbij is en dat er weer voldoende water Nederland binnenkomt. Waarmee evenwel helaas alleen Europees Nederland bedoeld wordt. Geen woord over Caribisch Nederland (Bonaire, Saba en Sint-Eustatius) dat nu al bijna tien jaar ook een deel van Nederland is. En mocht dit deel niet binnen de verantwoordelijkheid van RWS en LCW vallen, ook dan ware sprake te zijjn van Europees Nederland in hun berichten.
Goede dag, ik heb uw verslag gelezen over het afvalwater op de Oude Rijn bij Katwijk. Ik woon zelf aan de Zandsloot te Katwijk een aftakking van de Oude Rijn. Hoe kom ik te weten of deze Zandsloot geschikt is om te zwemmen? Ik zwem regelmatig. Is dit mogelijk met gebruik maken van een swimsuit en oog bescherming.
De Zandsloot is ongeveer 8 meter breed en ongeveer 400 meter lang, met aan de uitlopen de Oude Rijn.
Wat we met zijn allen de afgelopen 150-200 jaar in vijf forse ontwateringsgolven/afwateringsgolven (1. kanalisaties, 2. ontginningen en bebossingen, 3. beekverbeteringen, 4. ruilverkavelingen (nooit meer honger) en 5 verstedelijking) gemaakt hebben, is helaas niet in enkele jaren te herstellen.
Toch deel ik de zorgen van Patrick, ook al zeilen we bij waterschap Aa en Maas al scherper aan de wind dan 20 jaar geleden. Van #herstelsponswerkinglandschap naar #ontwikkelsponswerkinglandschap. Zie ook de Stowa-pagina over klimaatrobuuste beekdallandschappen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.