In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal signalen dat gemeenten ontvingen van drinkwaterbedrijven als mensen hun rekeningen niet op tijd betalen. Dat blijkt uit de cijfers van Divosa. In reactie laat Vewin weten het essentieel te vinden dat het afsluiten van drinkwater als ultieme remedie gehandhaafd blijft.
In de eerste zes maanden van 2024 kregen gemeenten in totaal 416.000 signalen van verhuurders, zorgverzekeraars en energie- en drinkwaterbedrijven. 18 procent daarvan kwam van drinkwaterbedrijven. Vorig jaar in dezelfde periode vorig jaar was dat 9 procent.
Dat staat in de Monitor Vroegsignalering Schulden van Divosa (de vereniging van leidinggevenden in het sociaal domein), waarin betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, water, energie en zorg) van 289 gemeenten worden bijgehouden. In een schriftelijke reactie laat Vewin, de landelijke koepelvereniging van drinkwaterbedrijven, weten geen landelijk beeld te hebben over betalingsachterstanden.
Gemeenten hebben de wettelijke taak om inwoners te benaderen als zij betalingsachterstanden hebben op vaste lasten als huur en energie. De Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden ondersteunt gemeenten bij deze taak.
Vroegsignalering van schulden maakt volgens Vewin een wezenlijk onderdeel uit van het afsluitbeleid van de drinkwatersector. “Het afsluitbeleid kent vele stappen waaronder brieven en deurbezoeken en is niet alleen gericht op het incasseren van een openstaande schuld. Drinkwaterbedrijven voelen de verantwoordelijkheid om klanten die in een schrijnende situatie verkeren, te ondersteunen.”
In een toelichting op de cijfers schrijft Divosa, de koepel van sociale diensten, dat de toename van betalingsachterstanden bij de drinkwaterbedrijven mogelijk samenhangt met een vorig jaar aangenomen motie in de Tweede Kamer.
Deze motie noemt het onaanvaardbaar dat huishoudens van water worden afgesloten, zeker als er kinderen betrokken zijn. Eerder deed een rechtbank een vergelijkbare uitspraak. In de uitleg van staatssecretaris Jurgen Nobel betekent dit dat drinkwaterbedrijven nu niemand mogen afsluiten bij betalingsachterstanden. Het kabinet heeft aangekondigd met nieuwe wetgeving te komen.
Vewin schrijft graag mee te werken aan de aanpassing van de wetgeving. De drinkwatersector is onderdeel van een werkgroep om hier afspraken over te maken. “Drinkwaterbedrijven moeten de aanpassing van de regeling afsluitbeleid in de praktijk kunnen uitvoeren. Hiervoor is het tenminste nodig om voorwaarden te creëren zodat drinkwaterbedrijven via gemeenten toegang krijgen tot benodigde gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP).”
Overigens laat Vewin ook weten dat: “de drinkwatersector het essentieel vindt dat het afsluiten van drinkwater als ultieme remedie gehandhaafd blijft, bij situaties waar geen minderjarige kinderen betrokken zijn. Overigens volgt daarna doorgaans direct weer aansluiting.”
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.