secundair logo knw 1

In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal signalen dat gemeenten ontvingen van drinkwaterbedrijven als mensen hun rekeningen niet op tijd betalen. Dat blijkt uit de cijfers van Divosa. In reactie laat Vewin weten het essentieel te vinden dat het afsluiten van drinkwater als ultieme remedie gehandhaafd blijft.

In de eerste zes maanden van 2024 kregen gemeenten in totaal 416.000 signalen van verhuurders, zorgverzekeraars en energie- en drinkwaterbedrijven. 18 procent daarvan kwam van drinkwaterbedrijven. Vorig jaar in dezelfde periode vorig jaar was dat 9 procent.

Dat staat in de Monitor Vroegsignalering Schulden van Divosa (de vereniging van leidinggevenden in het sociaal domein), waarin betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, water, energie en zorg) van 289 gemeenten worden bijgehouden. In een schriftelijke reactie laat Vewin, de landelijke koepelvereniging van drinkwaterbedrijven, weten geen landelijk beeld te hebben over betalingsachterstanden.

Gemeenten hebben de wettelijke taak om inwoners te benaderen als zij betalingsachterstanden hebben op vaste lasten als huur en energie. De Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden ondersteunt gemeenten bij deze taak.

Vroegsignalering van schulden maakt volgens Vewin een wezenlijk onderdeel uit van het afsluitbeleid van de drinkwatersector. “Het afsluitbeleid kent vele stappen waaronder brieven en deurbezoeken en is niet alleen gericht op het incasseren van een openstaande schuld. Drinkwaterbedrijven voelen de verantwoordelijkheid om klanten die in een schrijnende situatie verkeren, te ondersteunen.”

In een toelichting op de cijfers schrijft Divosa, de koepel van sociale diensten, dat de toename van betalingsachterstanden bij de drinkwaterbedrijven mogelijk samenhangt met een vorig jaar aangenomen motie in de Tweede Kamer.

Deze motie noemt het onaanvaardbaar dat huishoudens van water worden afgesloten, zeker als er kinderen betrokken zijn. Eerder deed een rechtbank een vergelijkbare uitspraak. In de uitleg van staatssecretaris Jurgen Nobel betekent dit dat drinkwaterbedrijven nu niemand mogen afsluiten bij betalingsachterstanden. Het kabinet heeft aangekondigd met nieuwe wetgeving te komen.

Vewin schrijft graag mee te werken aan de aanpassing van de wetgeving. De drinkwatersector is onderdeel van een werkgroep om hier afspraken over te maken. “Drinkwaterbedrijven moeten de aanpassing van de regeling afsluitbeleid in de praktijk kunnen uitvoeren. Hiervoor is het tenminste nodig om voorwaarden te creëren zodat drinkwaterbedrijven via gemeenten toegang krijgen tot benodigde gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP).”

Overigens laat Vewin ook weten dat: “de drinkwatersector het essentieel vindt dat het afsluiten van drinkwater als ultieme remedie gehandhaafd blijft, bij situaties waar geen minderjarige kinderen betrokken zijn. Overigens volgt daarna doorgaans direct weer aansluiting.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.