secundair logo knw 1

Foto: Martin Droog

Drinkwaterbedrijf Oasen en hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard gaan hun bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen om de reststroom die bij Oasen vrijkomt bij membraanfiltratie te kunnen verwerken. De samenwerkingsovereenkomst  werd vorige week ondertekend.

In Krimpen aan de Lek gaat het hoogheemraadschap de reststroom uit het nieuwe waterzuiveringsstation van Oasen verwerken tot schoon oppervlaktewater. De nieuwe waterzuivering van het drinkwaterbedrijf werkt op basis van membraanfiltratie. Deze methode scheidt het water in twee stromen: drinkwater en een reststroom.

Eerdere pogingen van Oasen om een eigen zuivering te bouwen voor de reststroom bleken te complex. "Samenwerking in de waterketen lag daarom voor de hand," zegt Oasen-woordvoerder Joost van Luijt. De reststroom zal via het riool naar de afvalwaterzuivering van het hoogheemraadschap worden gevoerd en daar verder worden verwerkt. "Technisch zijn we er al helemaal klaar voor. De eerste maanden van 2017 gebruiken we nog om alles te testen en in april of mei gaan we volledig draaien."

Volgens Van Luijt is gekozen voor de maatschappelijk meest voordelige aanpak. Het drinkwaterbedrijf benut immers een bestaande afvalwaterzuivering en hoeft er geen bij te bouwen. "Daarnaast is het bijzondere aan deze samenwerking dat organisaties die tot nu toe naast elkaar werkten, nu echt de handen ineen slaan, ook op technisch gebied. Zo maken we een begin met verdergaande integratie in de waterketen."

Wat Oasen betreft, blijft de intensieve samenwerking in de waterketen namelijk niet beperkt tot Krimpen aan de Lek. Hoewel er nog geen concrete plannen zijn, verwacht Van Luijt in de toekomst soortgelijke partnerschappen ook bij andere waterzuiveringsstations. "Wij werken veel in het westen van het land. Het water dat onze zuiveringsinstallaties binnenkomt, zal gaan verzilten. Membraanfiltratie is dan een geschikte techniek om van dat zoute water schoon drinkwater te maken. Voor deze reststromen willen dan we ook binnen de waterketen oplossingen vinden."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.   
Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?