0
0
0
s2smodern

In de Tongelreep bij Eindhoven zijn in augustus vijf drijvende eilandjes aangelegd, met als doel het onderwaterleven te bevorderen. Het gaat om een experiment van Waterschap De Dommel in samenwerking met Blue Habitats. 

“De Tongelreep heeft weinig schaduwrijke plekken waar vissen en insecten kunnen schuilen. Daar brengen we met dit experiment verandering in. De eilandjes zelf zijn beplant met bloemen en planten om bijen en andere insecten aan te trekken, maar het gaat ons vooral om de onderzijde”, legt Jan van de Graaf, ecoloog bij Waterschap De Dommel uit. 

Drijvend eiland De Dommel

 

De eilandjes zijn vijf pontons van bijna 10 vierkante meter. De onderzijde van de eilandjes bestaat uit een lamellenconstructie die voor elk eilandje van een ander materiaal is gemaakt: wilgentenen, betonstaal, plaatstaal, bamboe en kokosmatten.

Jan van de Graaf 2 vrij       Jan van de Graaf Van de Graaf: “We verwachten dat er aan de onderkant van alles gaat gebeuren. We willen weten welk materiaal het meest effectief is om de biodiversiteit te bevorderen. Dat gaan we de komende twee jaar met een onderwatercamera monitoren. Hopelijk komen we heel veel soorten tegen: kokerjuffers, libellelarven en slierten vis-eieren bijvoorbeeld.”

De uitkomsten van de meting worden vergeleken met een meting op een andere plek in de Tongelreep. “Het zou mooi zijn als de biodiversiteit in de buurt van de eilandjes een stuk hoger is dan elders in de Tongelreep. We zien graag dat de visstand omhooggaat.”

Drijvende steden
Het drijvende park is een idee van Blue Habitats. Dit bedrijf, een initiatief van Jasper Vermeulen en Koen Olthuis, zet zich ervoor in dat bouwwerken op het water bijdragen aan de biodiversiteit onder water en daarmee aan de waterkwaliteit. Vermeulen: “Met dit experiment in de Tongelreep hopen we daar veel over te leren. Die kennis kunnen we vervolgens veel breder toepassen.”

Wereldwijd zijn er volgens hem steeds meer plannen om drijvende steden, woonwijken, parken en zelfs stadions te bouwen. Maar hoe meer er op water wordt gebouwd, hoe minder leefruimte er overblijft voor onderwaterleven. Daarom is Blue Habitats op het idee gekomen om de onderkant van bouwwerken te voorzien van een constructie van lamellen: blue fins. 

De lamellen worden gemaakt van reliëfrijk materiaal, zodat planten en insecten zich eraan kunnen hechten, vissen er kunnen paaien en stromend water voor uitwisseling van voedingsstoffen zorgt. Op die manier wordt de biodiversiteit bevorderd en gaat de waterkwaliteit omhoog. “Maar we hebben nog een hoop te leren. Daarom staat ‘Blue’ in onze naam ook voor Build & Learn from Underwater Ecosystems.”

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi inzicht, complimenten!
Aangezien de behoefte naar verwachting redelijk universeel is over Nederland, zou ik een best practise verwachten qua risicomanagement vanuit de bedrijfswaarden matrix. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n standaardisering is ingedaald.
"...in China een oppervlak van 24 km2 [5]. In de toekomst zullen zonneparken van deze grootte naar verwachting ook in Nederland te zien zijn."
Nou nee. Zonneparken van 2.400 ha komen er NOOIT in Nederland want dat is ruimtelijk onacceptabel. Ik denk dat het bij 200 ha wel ophoudt. Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen drijvende systemen op natuurlijke waterpartijen (waar onderzoek gewenst is) en systemen op water zonder natuurwaarden zoals nieuw aangelegde zandputten/grindgaten, koelwater/industriewaterbekkens, slibreservoirs, drinkwaterbekkens en overloopgebieden.
Ik ben (als leek) wel erg benieuwd of er al eens is getest op het radicaaleffect van toegevoegde zuurstof (en het eventuele gebrek aan anti-oxidanten in het ultragefiltreerde RWZI-effluent). Iets wat mogelijk de afbraak van de aanwezige medicijnen zou kunnen verklaren.
Heel jammer dat RIVM niet met KWR wil samenwerken in dit onderzoek. Je zou zeggen: alle hens aan dek in deze tijd, maar dat lukt dus niet. Ik hoop dat men op zijn minst afspraken maakt wie waar bemonstert en hoe de resultaten gedeeld worden.
Wat wordt er met deze resultaten gedaan? Gaat men ook blussen indien men brand ontdekt of zijn we blij dat de brandmelder het doet. Oplossingen wellicht meenemen in IPMV van STOWA.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.