secundair logo knw 1

In de Tongelreep bij Eindhoven zijn in augustus vijf drijvende eilandjes aangelegd, met als doel het onderwaterleven te bevorderen. Het gaat om een experiment van Waterschap De Dommel in samenwerking met Blue Habitats. 

“De Tongelreep heeft weinig schaduwrijke plekken waar vissen en insecten kunnen schuilen. Daar brengen we met dit experiment verandering in. De eilandjes zelf zijn beplant met bloemen en planten om bijen en andere insecten aan te trekken, maar het gaat ons vooral om de onderzijde”, legt Jan van de Graaf, ecoloog bij Waterschap De Dommel uit. 

Drijvend eiland De Dommel

 

De eilandjes zijn vijf pontons van bijna 10 vierkante meter. De onderzijde van de eilandjes bestaat uit een lamellenconstructie die voor elk eilandje van een ander materiaal is gemaakt: wilgentenen, betonstaal, plaatstaal, bamboe en kokosmatten.

Jan van de Graaf 2 vrij       Jan van de Graaf Van de Graaf: “We verwachten dat er aan de onderkant van alles gaat gebeuren. We willen weten welk materiaal het meest effectief is om de biodiversiteit te bevorderen. Dat gaan we de komende twee jaar met een onderwatercamera monitoren. Hopelijk komen we heel veel soorten tegen: kokerjuffers, libellelarven en slierten vis-eieren bijvoorbeeld.”

De uitkomsten van de meting worden vergeleken met een meting op een andere plek in de Tongelreep. “Het zou mooi zijn als de biodiversiteit in de buurt van de eilandjes een stuk hoger is dan elders in de Tongelreep. We zien graag dat de visstand omhooggaat.”

Drijvende steden
Het drijvende park is een idee van Blue Habitats. Dit bedrijf, een initiatief van Jasper Vermeulen en Koen Olthuis, zet zich ervoor in dat bouwwerken op het water bijdragen aan de biodiversiteit onder water en daarmee aan de waterkwaliteit. Vermeulen: “Met dit experiment in de Tongelreep hopen we daar veel over te leren. Die kennis kunnen we vervolgens veel breder toepassen.”

Wereldwijd zijn er volgens hem steeds meer plannen om drijvende steden, woonwijken, parken en zelfs stadions te bouwen. Maar hoe meer er op water wordt gebouwd, hoe minder leefruimte er overblijft voor onderwaterleven. Daarom is Blue Habitats op het idee gekomen om de onderkant van bouwwerken te voorzien van een constructie van lamellen: blue fins. 

De lamellen worden gemaakt van reliëfrijk materiaal, zodat planten en insecten zich eraan kunnen hechten, vissen er kunnen paaien en stromend water voor uitwisseling van voedingsstoffen zorgt. Op die manier wordt de biodiversiteit bevorderd en gaat de waterkwaliteit omhoog. “Maar we hebben nog een hoop te leren. Daarom staat ‘Blue’ in onze naam ook voor Build & Learn from Underwater Ecosystems.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/  
Duidelijk artikel met interessante observaties!
Mbt referentie #2 zou het beter zijn te verwijzen naar Bil et al., 2021 (https://doi.org/10.1002/etc.4835).
Prachtig initiatief! Nu het hele stroomgebied van de Berkel als ruimtelijke eenheid bekijken ,vervuilers opsporen en voorstellen voor ruimtelijke ontwikkeling (incl. bescherming)met elkaar bedenken.cf kaderrichtlijn water.