secundair logo knw 1

De waterschappen Scheldestromen, Brabantse Delta en Vechtstromen doen mee aan een proef met de Quick Scan Waterschapsdemocratie. Dit is een enquête waaruit moet blijken hoe het gesteld is met de democratie en participatie bij de waterschappen.

Burgerparticipatie en democratie zijn onderwerpen waar veel overheidsorganisaties mee bezig zijn. Om bijvoorbeeld gemeenten en provincies te ondersteunen, is het samenwerkingsprogramma Democratie in Actie opgezet, onder andere door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Democratie in Actie wil de lokale democratie versterken en vernieuwen. Dit samenwerkingsprogramma biedt een Quick Scan democratie.

Tot nu toe was er alleen een Quick Scan voor gemeenten. Maar de voordelen die het gemeenten biedt, kunnen ook voor provincies en waterschappen gelden. Vandaar dat momenteel wordt onderzocht of die verbreding inderdaad interessant is voor de andere decentrale overheden.

Als waterschappen werken we graag mee aan deze verkenning, vandaar de pilot bij 3 waterschappen, legt Saskia Van Amerongen van de Unie van Waterschappen uit. Volgens haar zien de waterschappen de Quick Scan als een mooi hulpmiddel om actief het gesprek aan te gaan met burgers, instellingen en bedrijven. Het draagt bij aan bewustwording voor je rol als waterschap en hoe het er voor staat in de organisatie als het gaat om inspraak en participatie.

arjan goossen 180 vk Arjan Goossen“De quickscan is een tool, een middel,” zegt ook Arjan Goossen van waterschap Scheldestromen. “Ik weet dat bijvoorbeeld gemeenten er positieve ervaringen mee hebben opgedaan. Dat was voor ons aanleiding aan de proef mee te willen doen.”

In de online enquête zijn vragen en stellingen opgenomen over de vraag hoe burgers, bedrijven en instellingen de waterschapsdemocratie beoordelen. Goossen: “We willen graag weten wat mensen vinden van de relatie en interactie met het waterschap. Wij zetten sterk in op burgerparticipatie, dus voor ons is het belangrijk om te weten waar we staan. Daarom zijn er algemene vragen over de democratie, maar ook meer streekgebonden vragen over de rol van het waterschap.”

De antwoorden op de enquête zullen worden uitgewerkt in een rapport. Met dat rapport als basis zal ieder waterschap vervolgens een verbeteragenda opstellen. Iets dat Scheldestromen samen met inwoners en vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen wil gaan doen. “Het hele traject tot en met de verbeteragenda maakt deel uit van de pilot,” zegt Goossen. Van Amerongen laat weten dat de resultaten van de pilot rond de zomer worden verwacht. Dan wordt bekeken of het ook voor andere waterschappen interessant is.”

 

MEER INFORMATIE
Informatie over de quickscan op de website van Democratie in Actie
De Quick Scan Scheldestromen
De Quick Scan Brabantse Delta
De Quick Scan van Vechtstromen komt volgende week online

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.