secundair logo knw 1

De dijk bij Zwolle wordt 'bekramd' | Foto Bommel

Op dag drie van de hoogwateroefening Deining & Doorbraak kwamen dijkwachten en militairen en reservisten van Defensie in actie om dijken te inspecteren en waar nodig te versterken. Dat gebeurde op meerdere plaatsen omdat dijken scheuren of instabiliteit vertoonden.

Het hoge water zette dijken onder druk. Het betrof meer dan 1.100 kilometer dijk langs de grote rivieren, waar achter vier miljoen mensen wonen. Dijkwachters gingen met prikstok en tablet op pad, Defensie zette een Chinook in. Bij Fort Honswijk leverde de helikopter zandzakken af om de dijk te versterken.

De IJsseldijk tussen Olst en Zwolle, een dijk die niet aan de wettelijke veiligheidsnormen voldoet, vertoonde op een paar plekken verzwakkingen. Bij Zwolle werd een stuk dijk bekramd, een scheur in de dijk werd afdekt met dekzijl en verzwaard met zandzakken.

Op Kampereiland moest een steunberm worden aangelegd om tegendruk te bieden aan de dijk die het begaf. Aanvang van dit herstel liep vertraging op, omdat dijkwachters de instabiliteit in de dijk (aangegeven met een foto) misten.

In Deining & Doorbraak oefenen vijf waterschappen (Drents Overijsselse Delta, Rijn en IJssel, Vallei en Veluwe, Stichtse Rijnlanden en Rivierenland), drie veiligheidsregio’s, Rijkswaterstaat Oost Nederland, het Watermanagement Centrum Nederland en het ministerie van Defensie voor het eerste gezamenlijk en met een gedeeld crisismanagementsysteem. Meer dan duizend mensen doen mee aan de oefening.

Deining & Doorbraak eindigt vrijdag. Daarna wordt de balans opgemaakt. 

 

Lees ook: Grootste crisisoefening dijken sinds 1953

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom dure, complexe en onderhouds intensieve ondergrondse oplossingen stimuleren als je water ook bovengronds kunt opvangen?
Begin eerst maar met het Veluwe meer en de randmeren uit te diepen en baggeren....perfecte opslagbuffer voor overvloed aan water.
@SebastiaanDat is een goede vraag als we het over de waterkwaliteit van rivieren hebben, maar in dit project zijn vooral kleine watertjes gemeten. Dat komt niet uit het buitenland, dus daar zullen we echt zelf mee aan de slag moeten!
Bijzonder. Veel waterschappen spreken nog van ‘aan en afhaakproblematiek’ waarbij de zorg juist is voor afhakende bedrijven, lees verminderde heffingsopbrengsten.
Natuurlijk is het slim als bedrijven afhaken, met duurzamere zuivering, eventueel gevolgd tot eigen directe lozing in gebied, en vervolgens tot eigen waterhergebruik. Prima.
Maar aub geen dogma. We spreken nog steeds over stedelijk afvalwater, waarbij het bedrijfswater zeker af en toe een waardevolle bijdrage is in de gehele keten.
In @KNW, @skiw, @vemw @dbc verband nog maar eens over spreken.
Reintje Paijmans Kriens Waterschapsverkiezingen: apart of niet?
"Kennis van Waterbeheer" en "Provinciaal bestuur"  voor een groot deel van onze bevolking, is naar mijn ervaring heel gering. De situatie  is per provincie ook geheel anders. Of je nu in Zuid-Holland woont of in Drenthe: water aanvoer, afvoer  en tekort zijn niet met elkaar te vergelijken. De grenzen vallen niet samen. 
Ik heb als geograaf ook veel te maken gehad met wat dat voor problemen voor de bevolking, stadsbesturen en waterschappen veroorzaakte. Stadsbesturen hebben, zeker in de huidige tijd, andere, grotere problemen op hun agenda staan. Op welke manier moet, kan betere voorlichting opgelost worden? Ik heb lezingen gegeven, excursies georganiseerd, bestuursleden van de waterschappen daarbij uitgenodigd en wat ik ook erg belangrijk vind, aan het voortgezet onderwijs voorlichting, onderwijs gegeven. Bij excursies vroeg ik aan de ouders van de leerlingen of zij "mee wilden helpen" met vervoer, eten, geld ophalen voor de bijkomende kosten. Vaak meldden meer ouders zich aan dan eigenlijk nodig was, maar dat had voor de waterschappen in velerlei opzicht positieve gevolgen.
"Samenwerking", overleg met de landen waar de rivieren ontstaan en door stromen, afspreken hoeveel water ieder land wil, kan, mag gebruiken, afvoeren, dat zijn problemen, die nauwelijks bekend zijn bij de bevolking.
Ik hoop dat dit soort onderwerpen net zo belangrijk worden gevonden als problemen met  auto rijden, parkeren en boodschappen doen.
Ik wens Nederland veel succes.