secundair logo knw 1

Kennisinstituut Deltares in Delft hield vandaag de eerste stormproef met asfalt uit de Friese Waddenzeedijk bij Lauwersmeer. De proef moet uitwijzen wanneer het asfalt op de Nederlandse dijken precies aan vervanging toe is. Het asfalt doorstond de eerste test zo op het oog goed.

Enkele honderden kilometers van de Nederlandse zeedijken zijn met asfalt bekleed. Hoe sterk oud asfalt nog is, is niet precies bekend. Volgens de huidige rekenmodellen is het asfalt dat 30 tot 50 jaar geleden werd gelegd aan vervanging toe, maar het vermoeden bestaat dat het asfalt nog wel een tijd mee kan, vertelt Paul van Steeg van Deltares. Met de proeven in de golfgoot van Deltares (300 meter lang, 9,5 meter diep en 5 meter breed) kan bepaald worden of dat vermoeden juist is. "We weten het niet zo goed, daarom werken we in de rekenmodellen met conservatieve aannames."

Via een serie van stormproeven wordt onderzocht hoe lang het dijkasfalt nog mee kan. Als dat langer is dan waar nu in rekenmodellen rekening mee wordt gehouden, kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Dat zou een besparing van tientallen miljoenen euro's opleveren, aldus Van Steeg. De testen die nu worden gedaan kosten 2,6 miljoen euro en worden gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Speciaal voor de proef is Fries asfalt getransporteerd naar Delft. Tien stroken van acht meter lang en een halve meter breed werden door Wetterskip Fryslan uit de Lauwersmeerdijk gehaald en op een nagebouwde dijk geplaatst. Dat proces vergde enkele maanden, aldus Van Steeg.

De test in de golfgoot is fase twee. Door zware golven op het asflalt te laten slaan, wordt onderzocht wanneer een dijk met verouderde asfaltbekleding bezwijkt. Van Steeg vertelt dat het asfalt op het oog de eerste proeven goed heeft doorstaan. Metingen in het asfalt moeten echter meer precieze resultaten opleveren. De analyse van deze duizenden metingen zal in de loop van dit jaar worden afgerond, aldus Van Steeg.

Als blijkt dat het asfalt een langere reststerkte heeft dan is dat goed nieuws voor dijkbeheerders in het hele land. Jan Hateboer van Wetterskip Fryslan: “Een kwart van onze dijken zal de komende jaren worden versterkt. Als uit de proef blijkt dat het asfalt nog sterk genoeg is kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Zo kunnen we slimmer en efficiënter werken om alles betaalbaar te houden. Nederland staat namelijk voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.