Tussen Amerongen en Schoonhoven wordt 55 kilometer dijk aan de Lek versterkt binnen het project Sterke Lek. Sinds vandaag is er een digitaal en multimediaal bezoekerscentrum om omwonenden en belanghebbenden te informeren over dit project, en met name de plannen voor de dijkversterking tussen Culemborgse Veer en Beatrixsluis.
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden startte het project Sterke Lekdijk in 2017. Tussen Amerongen en Schoonhoven wordt de dijk over een afstand van 55 kilometer versterkt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk tot en met 2029 duren. “Als waterschap probeer je de mensen te bereiken waar we de werkzaamheden te verrichtten,” zegt Marc Wessels van De Stichtse Rijnlanden.
“Via de klassieke voorlichtingstrajecten bereik je eigenlijk altijd een vaste groep mensen. We experimenteren nu met deze nieuwe vorm van een digitaal bezoekerscentrum om de mensen te bereiken die niet naar voorlichtingsbijeenkomsten kunnen of willen. En ook omdat corona ons natuurlijk dwingt tot andere vormen van contact,” legt Wessels uit.
Bezoekerscentrum als aanvulling
In het bezoekerscentrum wordt via tekst, afbeeldingen, animaties en video’s informatie gegeven over het project Sterke Lek. De focus ligt op de plannen van HDSR om de dijk tussen Culemborgse Veer en Beatrixsluis te versterken, waarvoor de werkzaamheden later dit jaar zouden moeten beginnen. “In een ruimte van het centrum vinden bezoekers een multimediale uitleg van onze plannen. Ook biedt het bezoekerscentrum ruimte aan onze partners, denk aan de gemeente, de provincie en Rijkswaterstaat. De dijkversterking staat niet op zichzelf en maakt deel uit van een bredere aanpak om de dijk mooier en steviger te maken.”
Wessels benadrukt dat het digitale bezoekerscentrum een aanvulling is op de gebruikelijke bewonerscontacten van het hoogheemraadschap. “We doen dit niet ter vervanging. Begin maart organiseren we bijvoorbeeld twee livestreams om met bewoners in gesprek te gaan. Het blijft ook gewoon mogelijk om individuele afspraken te maken. Trouwens is er ook in het digitale bezoekerscentrum een mogelijkheid om vragen te stellen en reacties achter te laten.”
MEER INFORMATIE
Het digitale bezoekerscentrum
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toich is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens ze zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen.
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de adminstratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet.