0
0
0
s2smodern

Tussen Amerongen en Schoonhoven wordt 55 kilometer dijk aan de Lek versterkt binnen het project Sterke Lek. Sinds vandaag is er een digitaal en multimediaal bezoekerscentrum om omwonenden en belanghebbenden te informeren over dit project, en met name de plannen voor de dijkversterking tussen Culemborgse Veer en Beatrixsluis.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden startte het project Sterke Lekdijk in 2017. Tussen Amerongen en Schoonhoven wordt de dijk over een afstand van 55 kilometer versterkt in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk tot en met 2029 duren. “Als waterschap probeer je de mensen te bereiken waar we de werkzaamheden te verrichtten,” zegt Marc Wessels van De Stichtse Rijnlanden.

“Via de klassieke voorlichtingstrajecten bereik je eigenlijk altijd een vaste groep mensen. We experimenteren nu met deze nieuwe vorm van een digitaal bezoekerscentrum om de mensen te bereiken die niet naar voorlichtingsbijeenkomsten kunnen of willen. En ook omdat corona ons natuurlijk dwingt tot andere vormen van contact,” legt Wessels uit.

Bezoekerscentrum als aanvulling
In het bezoekerscentrum wordt via tekst, afbeeldingen, animaties en video’s informatie gegeven over het project Sterke Lek. De focus ligt op de plannen van HDSR om de dijk tussen Culemborgse Veer en Beatrixsluis te versterken, waarvoor de werkzaamheden later dit jaar zouden moeten beginnen. “In een ruimte van het centrum vinden bezoekers een multimediale uitleg van onze plannen. Ook biedt het bezoekerscentrum ruimte aan onze partners, denk aan de gemeente, de provincie en Rijkswaterstaat. De dijkversterking staat niet op zichzelf en maakt deel uit van een bredere aanpak om de dijk mooier en steviger te maken.”

Wessels benadrukt dat het digitale bezoekerscentrum een aanvulling is op de gebruikelijke bewonerscontacten van het hoogheemraadschap. “We doen dit niet ter vervanging. Begin maart organiseren we bijvoorbeeld twee livestreams om met bewoners in gesprek te gaan. Het blijft ook gewoon mogelijk om individuele afspraken te maken. Trouwens is er ook in het digitale bezoekerscentrum een mogelijkheid om vragen te stellen en reacties achter te laten.”

 

MEER INFORMATIE
Het digitale bezoekerscentrum

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mensen kunnen niet snel genoeg geiinformeerd worden. Tot op heden kent de Belg de klimaatwijziging als iets exotisch op de televisie. De fruitteelt, de landbouw zou zoveel mogelijk moeten aangepast worden aan de nieuwe verwachting. Weer "een nieuw normaal" houdt de bevolking passief.
Ik geef lezingen in landbouw-dorpen. Vlaanderen kennen ze "en daar zal niet gebeuren, wij kennen wel ons klimaat. Onze grootouders hebben het allemaal gekend. Wat ze aan de Noordpool doen kan mij nie schelen". Ik heb het over een 12 tal positive sel-re-enforcing feedbackloops met uitleg uiteraard. En het feit dat dit een spin-off heeft voor de ganse planeet. Het is moeilijk. De laatste keer kwam een man af met een vraag voor gans de zaal. "Als u wil stuur ik naar een psychiatrische instelling. Een.(globale) opwarming met meer dan 2 :. Ideaal voor de barbecue en familiefeesten.. slecht voor de landbouw, droger, hoe kan u dat weten? En u zegt: dit leidt tot conflicten. De mensen gaan meer buitenkomen en elkaar ontmoeten."
Het afschaffen van de Watertoets met de invoering van de Omgevingswet is gewoon géén goed idee. Maak water leidend in de afwegingen over ruimtelijke ontwikkelingen tussen rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.. Functie volgt peil! Wat nodig is, is meer realisme en minder 'maakbaarheidsdenken' van stedenbouwkundigen en politici. De Algemene Waterschapspartij wil de rol van de waterschappen juist verstreken. "Want ook na lang overleg stroomt het water nog steeds naar het laagste punt".
Oh, er is 12 miljoen zoek maar "dat heeft geen materiële invloed". Natuurlijk niet. Is dit nou slechte communicatie of gewoon arrogantie? Geen woord van spijt. Of is het ook eigenlijk meer een 'bancair ongelukje', zoals vergeten om de parkeermeter te vullen? De waterschapsbank is geen gewone bank, maar een bank die risicoloos geld uitleent aan overheden. Want de overheid kan niet failliet gaan. En zijn er nog consequenties? Dit jaar geen bonussen en gratificaties voor de directie van de Waterschapsbank? Daar had H2O wel even mogen doorvragen!
De vraag is altijd wat van de opgegeven informatie betrouwbaar is. Nog niet te spreken over de kwaliteit van zuiveren, het toezicht daarop en het toezicht op de "lozers"?
Zo sprak ik vorig jaar overheidsmedewerkers uit Colombia. Zij moesten hun bedrijven zo ver zien te krijgen dat ze aan gingen koppelen op een rwzi. Hoe moeilijk dat wel niet bleek te zijn. Dan moest de overheid in ieder geval al niet moeilijk gaan doen over normeringen in aangeboden afvalwater en dergelijke, want anders gebeurde er gewoon niets.
Ik vrees dat de verkregen informatie erg onbetrouwbaar is.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.