De grondwatervoorraad in Brabant is uit balans. Dertien partijen, waaronder de waterschappen en de drinkwaterbedrijven, gaan daarom intensiever samenwerken om die balans te herstellen en te bewaken. Dat hebben ze afgesproken in het Grondwaterconvenant 2021-2027.

Het doel van de samenwerking is om meer water vast te houden, minder grondwater te gebruiken en bij droogte of wateroverlast sneller te kunnen reageren om schade en overlast te beperken.

De laatste jaren heeft Brabant, net als de rest van Nederland, te maken gehad met zowel extreem droge periodes als met hevige regenval en wateroverlast. Daarnaast wordt steeds meer grondwater gebruikt voor drinkwater, natuur, landbouw en industrie, aldus de partijen. De grondwatervoorraden dalen daardoor structureel, de beeksystemen vallen sneller droog en er is steeds vaker waterschaarste.

Al een aantal jaar treffen de waterschappen almaar meer maatregelen om het grondwater zo goed mogelijk op peil te houden, zegt dagelijks bestuurslid Peter van Dijk van Aa en Maas. "Waar het kan houden we water vast en we voeren alleen af als het moet. Maar dit is een probleem dat we niet alleen op kunnen lossen. Samenwerking is nodig om grotere stappen te kunnen zetten."

Bouwstenen
Gisteren ondertekenden de dertien partijen daarom het Grondwaterconvenant 2021-2027. Daarin spreken zij af hoe zij de grondwaterbalans in Brabant willen herstellen en bewaken.

Het convenant bevat vijf ‘bouwstenen’. Allereerst willen de ondertekenaars meer water vasthouden in het hele watersysteem en meer aanvoeren om uiteindelijk ook meer te infiltreren of anders te benutten. Ook willen ze minder grondwater gebruiken en verdampen.

In ruimtelijke plannen willen ze meer sturen op water vasthouden en infiltreren en het (regionaal) gebruik van grondwater beperken. Ze zoeken naar nieuwe en innovatieve oplossingen. En tot slot maken ze duidelijke afspraken over de manier waarop ze samenwerken en wat ze in deze samenwerking van elkaar verwachten.

Partijen
Het Grondwaterconvenant komt voort uit het Regionaal Water- en Bodemprogramma van de Provincie Noord-Brabant en de Waterbeheerprogramma’s van de waterschappen De Dommel, Aa en Maas en Brabantse Delta.

De overige convenantspartijen zijn: ZLTO, Brabants Landschap, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Brabantse Milieufederatie, Brabant Water, Evides Waterbedrijf, Vereniging Industrie Water en BPG Vereniging landelijk Brabant.

Intussen werkt een onafhankelijke commissie onder leiding van voormalig minister Melanie Maas Geesteranus nog aan een advies over een toekomstbestendig en klimaatrobuust watersysteem in Brabant. Dat wordt medio 2022 verwacht.

 

MEER INFORMATIE
Grondwaterconvenant 2021-2027
H2O-actueel: Groepje zwaargewichten adviseert over droogte in Brabant

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Ernest de Groot · 11 months ago
    De aanzet ligt er en deze is goed, nu de verdere uitwerking nog. #herstelsponswerkinglandschap #peilvolgtlandschap
  • This commment is unpublished.
    Hans Middendorp · 11 months ago
    Brabant verdroogt. Er wordt meer grondwater wordt onttrokken dan er wordt aangevuld uit neerslag. Dit convenant is een stapje in de goede richting. Naast oplossingen als 'meer water vasthouden' wordt er ook veel verwacht van toekomstige 'innovatieve maatregelen', als een soort #toverstokje waarmee alle problemen verdwijnen.
    Maar tot die tijd moet er gewoon paal en perk worden gesteld aan de onttrekking van grondwater. #Waterschappen en de #provincie Noord-Brabant moeten de regie nemen en desnoods hun tanden laten zien. Grondwater is van ons allemaal en verdroging geeft een ernstige aantasting van onze leefomgeving.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Lastig dat consequenties van prijsstijgingen per DW-bedrijf steeds anders worden uitgedrukt. Kan dat nog genormaliseerd worden? Bijv. Differentiatie naar en procentuele prijsstijgingen van DW-vastrecht? Dan wordt de interessante vergelijking eenvoudiger. Dank alvast.
Johan Raap Een stout biertje
Heel leuk initiatief, maar helaas is vergeten dat het flesje van statiegeld moet zijn. Natuurlijk brengen wij het allemaal braaf naar de glasbak, maar je moest eens weten hoeveel mensen / jongelui misschien die dat niet doen. Overal vind ik die krengen, met name desperado flesjes en van die twist off flesjes. Vanuit LCIA is al lang bekend dat statiegeld een goede wijze is om te besparen op energie, grondstoffen en water, binnen een straal van (en hier mag ik geen verantwoording nemen) 400 km. Dus mijn stelling is 'geef het goede voorbeeld en blijf bij aankoop weg van statiegeld loze flesjes'. Succes allemaal en proost
Laat ik eerlijk zijn, de afgelopen drie jaar heb ik met vele mensen over dit thema gesproken. En elke keer valt mij 2 dingen op A) veel mensen weten niet echt wat waterschappen zijn en wat ze doen B) als je uitlegt dat het ook een overheidsorganisatie is op nivo van gemeente en met bestuursverkiezingen, dan fronst men de wenkbrauwen eerst, maar dan vindt men het tevens vreemd dat er ook niet-politieke organisaties in meedoen. Dus samengevat, gemiddelde snapt men er niks van maar we hebben wel een mening, over politisering in dit geval. Realiseer aub dat mensen überhaupt komen stemmen op deze functionele overheid omdat het tegenwoordig tegelijkertijd uitgevoerd wordt met de verkiezingen voor de provincies. Maak ik me zorgen, jazeker. Het is functionele overheid dus dat vraagt ook een zekere mate van inhoudelijke kennis van de specifieke taken van de waterschappen. Ik geef dus graag de suggestie om nu echt door te jassen en het waterschap (-sbestuur) op te heffen, de kennis te borgen, het watersysteembeheer onder provincie te zetten (politiek) en het zuiveringsbeheer apart te zetten als nutsbedrijf, zoals bijvoorbeeld de drinkwaterbedrijven, met functioneel toezicht. Alleen dan kan ook de vergunningverlening en handhaving van rwzi’s –en misschien ook wel van riooloverstorten- eindelijk eens zuiver gaan geschieden. Succes.
Het Wetterskip stapt uit het project 'Holwerd aan Zee'. Gevolgd door een lange toelichting dat eigenaarschap (lees: beheer & onderhoud) nog steeds niet zijn geregeld. Maar helemaal onderaan sluit de journalist af met: "Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen." Dus project Holwerd gaat door zonder financiële bijdrage van het Wetterskip? En de bestuurder zegt: “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt". Hoe zit het nu?
@Hetty AdamsHetty, ik ben het niet met je oneens dat de voorgestelde ingrepen waarschijnlijk zinvol zijn, en waarschijnlijk "no regret". En een fijn klusje voor vrijwilligers om sleuven door het bos te trekken met aan de zijkant een mini-dijkje. Mijn vraag betreft vooral de opzet van het onderzoek. Want als er "bijna nooit" een hoosbui valt, dan voegt zo'n minidijkje ook bijna nooit iets toe. Bij goed onderzoek hoort ook een discussie over de conclusies en aanbevelingen. Anders gaan allerlei clubjes straks "sleuven trekken". Een kans op een hoosbui op een perceel kleiner dan bijv. 5% betekent een kans van 1x in de twintig jaar. Met een spreiding tussen 1 jaar en 80 jaar. Of zoiets. En daarvoor ga je het oude oppervlak van de Veluwe over een grote oppervlakte verstoren?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!